لپ تاپ - PC

نشانه های مشکلات رم و روش عیب یابی رم لپ تاپ و کامپیوتر 

RAM یا Random Access Memory حافظه اصلی هر رایانه است. کار اصلی RAM ذخیره اطلاعات موقت برای کامپیوتراست. تمام داده های موجود در RAM موقت هستند و پس از خاموش شدن کامپیوتر یا بسته شدن برنامه ها پاک می‌شوند.    RAM یک جز component بسیار مهم در رایانه شما است. شما به راحتی نمی توانید RAM کامپیوتر خود را نادیده بگیرید. همچنین بیشترین میزان خرابی را در بین سایر اجزای رایانه دارد. اگر RAM شما به درستی کار نمی کند، برنامه ها به راحتی در رایانه شما اجرا نمی شوند. سیستم عامل شما بسیار کند کار خواهد کرد. همچنین مرورگر وب شما کندتر خواهد شد. اما، اکثر مردم نمی دانند که آیا رایانه آنها مشکل RAM  دارد یا احتمالا مشکل دیگری مثل ویروس عملکرد سیستم را مختل کرده است. در این مقاله ابتدا نشانه های مشکلات رم و روش عیب یابی رم لپ تاپ و کامپیوتر را بررسی میکنیم.

 

علائم رایج مشکل RAM عبارتند از:

 

کاهش عملکرد سیستم

اگر با گذشت زمان عملکرد رایانه شما کاهش می یابد ، احتمالاً رایانه شما دارای مشکلات حافظه است. رایانه شما با سرعت معمولی بالا می آید. اما ، پس از مدتی استفاده از آن کند می شود. این مشکل بیشتر به دلیل کم بودن رم اتفاق می افتد. برای تشخیص این مورد سعی کنید از برنامه های سنگین مانند فتوشاپ استفاده کنید یا بازی های سنگین را انجام دهید. اگر RAM شما به درستی کار نکند، ناگهان شاهد کاهش عملکرد رایانه خود خواهید بود.  یک کاری که می توانید انجام دهید این است که کامپیوتر خود را دوباره راه اندازی کنید. اما ، این بار هیچ برنامه ای را در رایانه خود باز نکنید. اگر با مشکل مشابهی روبرو هستید و هیچ نرم افزاری در آن اجرا نمی شود، RAM شما با مشکلاتی روبرو است.

کرش کردن مکرر

به دلایل زیادی رایانه شما کرش می‌کند. اما مهم است که دلیل دقیق آن را مشخص کنید. اگر این خرابی ها به طور تصادفی رخ می دهند، RAM شما با مشکلاتی روبرو است. به عنوان مثال، اگر رایانه شما هنگام باز کردن برنامه های سنگین کرش می‌کند، سخت افزار شما احتمالاً خراب است. اما اگر این خرابی ها بدون هیچ اخطار قبلی هم رخ داده باشد ، RAM شما به درستی کار نمی کند.

فایل های خراب

اگر به طور ناگهانی مشاهده کردید که فایلهای شما در حال خراب شدن هستند، سیستم شما از مشکل RAM رنج می برد. این مشکل در آینده تسریع می شود. شما شروع به دیدن پرونده های خراب بیشتر و بیشتری می‌کنید. این مشکل با گذشت زمان بیشتر می شود. دلیل اصلی این مشکل این است که RAM شما در حال تغییر ساختار هارد دیسک شما است. این باعث تخریب پرونده های قدیمی در دیسک سخت شما می شود. به محض خراب شدن پرونده های درایو اصلی، رایانه شما بوت نمی شود.

لود نشدن کارت گرافیک 

 حتماً تا به حال هنگام روشن شدن کامپیوتر صدای بوق بلند را شنیده اید. این بوق بلند نشان می دهد که رایانه شما سخت افزار کارت گرافیک را تشخیص داده است. اگر در هنگام راه اندازی این بوق را نمی شنوید، ممکن است مشکل از RAM باشد. سیستم عامل شما همچنین بعد از مراحل راه اندازی ، یک پیام روی صفحه را به شما نشان می دهد. اگر رایانه شما فقط این مشکل را دارد، تضمینی برای عملکرد نامناسب RAM نیست. گاهی اوقات این مشکلات ممکن است به دلیل خراب شدن کارت های گرافیک رخ دهد.

نمایش نادرست حجم RAM

به راحتی می توانید میزان RAM را در سیستم خود بررسی کنید.

 اگر از ویندوز استفاده می کنید ، می توانید مراحل زیر را برای بررسی RAM سیستم خود دنبال کنید:

  • کنترل پنل را در رایانه باز کنید.
  • به قسمت system بروید.
  • میزان رم نصب شده در سیستم های خود را مشاهده خواهید کرد.

اگر از Mac استفاده می کنید ، می توانید مراحل زیر را برای بررسی RAM سیستم خود دنبال کنید.

  • بر روی نماد Apple کلیک کنید و پس از آن باز بر روی about this Mac کلیک کنید.
  • پس از آن ، روی تب Overview کلیک کنید.
  • شما نمای کلی از آمار Mac خود، از جمله مقدار RAM نصب شده در سیستم خود را مشاهده خواهید کرد.

اگر سیستم شما RAM کمتری را نشان می دهد ، ممکن است سیستم یا لپ تاپ شما شما دارای مشکلات حافظه باشند.

سیستم شما فریز می‌شود

اگر رایانه ویندوز مرتبا درحال فریز شدن است، سیستم شما ممکن است با مشکلات RAM روبرو باشد. ممکن است حتی 3-4 دقیقه طول بکشد تا یک مرورگر مانند Chrome باز شود. این مشکل ممکن است به دلیل بدافزار یا ویروس رخ دهد. بنابراین ، ابتدا باید رایانه های خود را با آنتی ویروس بررسی کنید. اگر این مشکل همچنان ادامه دارد ، احتمالاً RAM شما با مشکل روبرو است.

ری استارت شدن تصادفی سیستم

 در حالی که در وسط کاری هستید یا حتی تقریباً بلافاصله پس از روشن شدن مجدداً راه اندازی شود. این می‌تواند نشانه RAM ضعیف باشد.

مشاهده صفحه آبی

یک صفحه آبی با متن سفید قبل از ری استارت چشمک می زند. خطاهای صفحه آبی آزار دهنده هستند زیرا شما حتی فرصتی برای خواندن پیام خطا ندارید. RAM ضعیف یکی از دلایل ایجاد آنهاست.

نصب نشدن برنامه های جدید

تلاش شما برای نصب یک برنامه جدید به دلایل نامعلوم مکرراً با شکست مواجه می شود. شما سعی می کنید سیستم عامل را دوباره نصب کنید، اما پیغام های خطای عجیب و غریب را دریافت می کنید.

آیا همیشه رم مقصر است؟!

مشکلات RAM غالباً تشخیص داده می شوند، اما می توانند به اشتباه تشخیص داده شوند. برخی از مشکلات رایج که هیچ ارتباطی با حافظه ندارند ، می توانند علائم ذکر شده در بالا را ایجاد کنند:

بسیاری از علائم ذکر شده در بالا می تواند ناشی از مشکل هارد دیسک باشد. با فشردن همزمان دکمه Windows و R ، تایپ CHKDSK در کادر گفتگو و فشار دادن enter ، می توانید ابزاری به نام CHKDSK را اجرا کنید. در غیر این صورت ، می توانید بر روی رایانه کلیک کنید ، روی درایوی که قصد اسکن آن را دارید کلیک راست کنید ، روی Properties و سپس برگه Tools کلیک کرده و Check now را کلیک کنید. توجه داشته باشید که باید رایانه خود را دوباره راه اندازی کنید. همچنین ، توجه داشته باشید که این روند ممکن است مدت زمان طولانی را به پایان برساند تا اجرا شود. اگر در هنگام کار عادی صدای هارد دیسک خود را می شنوید ، ممکن است دلیل مشکلات شما باشد. همچنین جدا کردن هر چند ماه از درایو خود ایده خوبی است.

اگر در هنگام برنامه های فشرده گرافیکی مانند بازی ها یا رندرها ، مشکلات عملکردی ایجاد شود ، درایور گرافیک شما قدیمی است. حتماً همیشه رانندگان خود را به روز نگه دارید.

گرمای بیش از حد در دستگاه شما می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند.

ریست تصادفی می تواند ناشی از خرابی منبع تغذیه باشد.

گرد و غبار و گرد و غبار همچنین می توانند مسائلی را ایجاد کنند که شبیه مشکلات حافظه است. بهتر است حداقل سالی یکبار گرد و غبار را از رایانه پاک کنید .

رایانه شما همچنین می تواند ویروس داشته باشد. مطمئن شوید که یک برنامه ضد ویروس خوب دارید و به طور منظم اسکن انجام می دهید.

 

چه عواملی باعث مشکلات RAM می شود؟

گاهی اوقات برق می تواند به اجزای رایانه شما مانند RAM یا دیسک سخت آسیب برساند مطمئن شوید که رایانه خود را به یک محافظ برق متصل کرده اید. این از اجزای ارزان رایانه شما در برابر آسیب دیدگی محافظت می کند.

حتی گرمای بیش از حد نیز می تواند به اجزای رایانه شما آسیب برساند. گاهی اوقات اجزای منفرد ممکن است بیش از حد گرم شوند و یا حتی گرمای سایر اجزای باعث آسیب به سایر اجزا شود.

اگر به طور تصادفی رایانه را ریست کرده باشید، ممکن است به RAM شما آسیب رسانده باشد.

بعضی اوقات ممکن است ماژول حافظه شما نقصی داشته باشد که از چشم کنترل کیفیت دور مانده. این نقص می توانند به مرور بدتر شود. این رایج ترین دلیل خراب شدن RAM است.

اگر یک یا دو اسلات حافظه روی مادربرد شما به درستی کار نکند، عملکرد RAM شما را مختل می کند. این همچنین می تواند در طولانی مدت به حافظه شما آسیب برساند.

 

چگونه می توان خطاهای RAM را تشخیص داد

روش های مختلفی برای عیب یابی رم وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید مشکلات RAM را تشخیص دهید. اگر فکر می کنید رایانه شما با مشکل حافظه روبرو است ، می توانید روش های زیر را برای روشن کردن آن دنبال کنید:

 

عیب یابی رم با استفاده از ابزار Windows Memory Diagnostics

ساده ترین راه برای تشخیص خطای RAM استفاده از ابزار Windows Memory Diagnostics است. توسط ویندوز ارائه می شود. ابتدا، Control Panel را در رایانه باز کنید.  روی گزینه Administrative tools  کلیک کنید و پس از آن ، Windows Memory Diagnostic را  باز کنید.

تصویر جعبه محاوره ای Memory Diagnostics Tool حافظه Diagnostics Tool به شما دو گزینه می دهد.

اگر تصمیم دارید رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید و بلافاصله این ابزار را اجرا کنید، مطمئن شوید که کارهای خود را ذخیره کرده و تمام برنامه های در حال اجرا خود را بسته اید. با راه اندازی مجدد ویندوز، ابزار تشخیص حافظه به طور خودکار اجرا می شود. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا ابزار تست حافظه رایانه شما را به پایان برساند. پس از پایان آزمایش، ویندوز به طور خودکار مجدداً راه اندازی می شود. اگر این ابزار خطاها را تشخیص داد، آنرا  در قسمت status به شما نمایش می‌دهد.

اگر دو حافظه دارید ، می توانید یک بار حافظه RAM را بیرون بیاورید. این روش ایده آل برای بررسی مشکلات حافظه است. پس از حذف یک اسلات، می توانید کامپیوتر خود را دوباره راه اندازی کنید. اگر رایانه شما به درستی کار می کند، یکی از حافظه های RAM شما به درستی کار نمی کند. می توانید جایگزین کنید.

اگر رایانه شما از مشکلات حافظه رنج می برد، باید حافظه رم را از نظر آلودگی بررسی کنید. بیشتر اوقات RAM شما به دلیل گرد و غبار بیش از حد از کار می افتد. از این رو، بهتر است هر چند وقت یک بار RAM خود را تمیز کنید. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، پس باید از متخصصان کمک بگیرید.

عیب یابی رم با  RAM با Passmark Memtest86

PassMark Memtest86 ابزاری قابل اعتماد برای آزمایش حافظه بدون نیاز به سیستم عامل است، به این معنی که روی دستگاه های ویندوز و همچنین رایانه های لینوکس کار خواهد کرد. از یک درایو USB قابل بوت استفاده می شود، گرچه به نظر پیچیده می رسد، اما استفاده از آن بسیار ساده است.

 

  1. Passmark Memtest86 را دانلود کنید.
  2. محتویات را در یک پوشه روی دسک تاپ خود اکسترکت کنید.
  3. یک درایو USB را در رایانه خود قرار دهید. از داده های موجود در آن پشتیبان تهیه کنید ، زیرا ابزار Passmark قالب USB را فرمت می‌کند.

4- فایل اجرایی  imageUSB را اجرا کنید.

  1. درایو USB موردنظر را انتخاب کرده و write را فشار دهید.

  1. رایانه خود را مجدداً راه اندازی کرده و از طریق فشار دادن F2 ، Del ، F8 ، F10 یا هر کلید که سیستم شما از آن استفاده می کند ، وارد منوی بوت شوید. و بوت سیستم را روی USB قرار دهید
  2. صبر کنید تا سیستم توسط USB بوت شود.
  3. config را فشار دهید.

 

  1. (S)tart Test را در صفحه اصلی Memtest86 انتخاب کنید. حال اجازه دهید برنامه تا زمان اتمام یا تا زمان ظاهر شدن خطا، آزمون را اجرا کند. می توانید پیشرفت آزمون را در بالای صفحه کنترل کنید.

بسته به اندازه حافظه شما ، آزمایش ممکن است از 20 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر خطاهایی ظاهر شود ، ادامه آزمایش فایده ای ندارد. صفحه ای با خطا به این شکل است:

 

درصورت خرابی رم چه کنیم؟

درصورت خرابی  RAM  شما باید آنرا با یک رم جدید جایگزین کنید. جایگزینی ماژول های RAM نیاز به باز کردن دستگاه شما دارد. ما توصیه می کنیم این کار را فقط درصورتی انجام دهید که خودتان به سخت افزار رایانه مسلط هستسد. در غیر این صورت، لطفا آن را نزد یک حرفه ای ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *