تعمیر لیبل زن در محل اصفهان

پرینتر های لیبل زن از انواع چاپگرهای حرارتی است که برای چاپ روی لیبل استفاده می‌شود. این نوع از دستگاه ها بیشترین استفاده را در انبار های فروشگاهی و کارخانه ها برای درج اطلاعات مربوط به اجناس روی جعبه دارند و تعمیر آنها نیاز به شناخت انواع  دستگاه های لیبل زن، شناخت انواع برندها و تفاوت های آنها ، آشنایی کامل با اجزا دستگاه ، شناخت مواد مصرفی لیبل زن ها ، نحوه صحیح باز و بسته کردن طبق استاندارد شرکت سازنده و تسلط به تعمیرات برد، پورت ها و صفحه نمایش دارد. شرکت پانته آ با سابقه طولانی آماده تعمیر لیبل پرینتر در محل اصفهان است.

لیبل پرینترت خراب شده؟

کلیک کنید

 

تعمیر لیبل زن در محل اصفهان در برندهای مختلف

  • تعمیر لیبل پرینتر بیکسلون  BIXOLON
  • تعمیر لیبل پرینتر سامسونگ  SAMSUNG
  • تعمیر لیبل پرینتر نیکیتا  NIKITA
  • تعمیر لیبل پرینتر کرونیکس  CORONIX
  • تعمیر لیبل پرینتر استار  STAR
  • تعمیر لیبل پرینتر آواسیس  AVASYS
  • تعمیر لیبل پرینتر اپسون  EPSON
  • تعمیر لیبل پرینتر اچ پی آر تی  HPRT
  • تعمیر لیبل پرینتر اکسیم  AXIOHM
  • تعمیر لیبل پرینتر دلتا  DELTA
  • تعمیر لیبل پرینتر  بی یانگ  BEIYANG
  • تعمیر لیبل پرینتر دایمو  DYMO
  • تعمیر لیبل پرینتر گودکس  GODEX
  • تعمیر لیبل پرینتر زبرا  ZEBRA
  • تعمیر لیبل پرینتر سوو  SEWOO
  • تعمیر لیبل پرینتر بیرچ  BIRCH
  • تعمیر لیبل پرینتر پروتک  PROTECH
  • تعمیر لیبل پرینتر برادر  brother
  • تعمیر لیبل پرینتر پوزتک  Postek

راه اندازی لیبل پرینتر :

لیبل پرینترها هم درایور دارند و هم نرم افزار چاپ بارکد. نصب درایور به این صورت است که CD درایور را داخل دستگاه قرار داده واجرا می‌کنید. در قسمت نصب درایور پورت مورد نظر که لیبل پرینتر به ان وصل است و مدل دستگاه را انتخاب میکنید و راحل نصب را ادامه می‌دهید. دستگاه به لیست چاپگر ها در قسمت Devices and printer  اضافه می‌شود.

بعد از این مراحل باید نرم افزار ویژه هر دستگاه نصب شود و پس از آن تنظیماتی انجام شود که این تنظیمات عبارت از طول و عرض لیبل و گپ عمودی و افقی که فاصله عمودی و افقی بین لیبل ها هستند.  معمولا چون پرینتر ها سنسور تشخیص لیبل دارند فقط گپ افقی تنظیم می‌شود. لیبل ها می‌توانند تک ستونه یا دو ستونه باشند و همچنین سه ستونه و چهار ستون که باید در طراحی آن را مشخص کنید. پس از این مرحله وارد طراحی اصلی لیبل پرینتر می‌شوید که محیطی شبیه مایکروسافت ورد دارد. در نوار ابزار نرم افزار می توانید متن اضافه کنید و یک قسمت برای بارکد. ابزارلاین برای ایجاد خط و کادر و یک ابزار به نام picture برای درج لوگو، یا عکس روی لیبل است. کیفیت چاپ در قسمت    properties درایور از طریق گزینه   darkness یا density تنظیم می شود و از قسمت speed  سرعت را کنترل کنید تا کیفیت مورد نظر خود را دریافت کنید.

لیبل ها و ریبون ها

ریبون های مورد استفاده در لیبل زن ها از سه جنس وکس، وکس رزین و رزین هستند و لیبل ها هم  از سه جنس کاغذی، PVC و متال هستند. یک سری لیبل های خاص مثل شبرنگ و scratch خورد شونده هم وجود دارند.

ریبون ها در سایز های مختلف  110mmx300m   و80mmx300m و 60mmx 300m موجود است. یک سری از دستگاه ها هم ریبون های  75 متری نیاز دارند که در سه سایز 80mm ، 110mm، 60mm وجود دارند. بعضی از ریبون ها بصورت رنگی در بازار وجود دارند که برای مصارف و سلیقه های مختلف تولید شده است .

عملیات چاپ در لیبل پرینتر با وارد کردن حرارت ری ریبون انجام میشود . ریبون های وکس برای لیبل های کاغذی مورد استفاده قرار میگیرند که امکان پاک شدن آن وجود دارد. ریبون های وکس رزین دارای مقاوت بیشتری هستند و درجه حرارت بیشتری نیاز دارند و ولی باز هم شستشو با آب پاک مشوند  ولی برای ریبون های رزین ضد آب است و ماندگاری بسیار بالا دارد. ریبون های وکس رزین برای چاپ روی لیبل PVC و ریبون های رزین برای چاپ روی لیبل های متال استفاده می‌شود .

جنس کربن ریبون بسیار مهم است و در کیفیت آن تاثیر زیادی دارد. کیفیت ریبون هم در چاپ تاثیر دارد و هم در چاپ تاثیر دارد و هم طول عمر هر دستگاه را بالا میبرد و دستگاه موقع چاپ صدای کمتری می‌دهد.

 

مکانیزم عملکرد لیبل پرینتر

مکانیزم چاپ لیبل پرینترها، حرارتی است و شامل برد و محفظه ریبون، محفظه لیبل و قاب دستگاه است. تفاوت لیبل پرینتر با فیش پرینتر این است که لیبل‌زن دارای سنسور شناسایی لیبل است و گپ لیبل ها را شناسایی می‌کند. در لیبل پرینتر ها هم می‌توانیم لیبل حرارتی قرار دهیم یعنی بدون ریبون ، و هم می‌توانیم با لیبل معمولی و با ریبون از آنها استفاده کنیم. لیبل پرینتر یک مغزی دارد که داخل محفظه ریبون قرار گرفته و ریبون درآن قرار می‌گیرد .

عرض چاپ لیبل زن 110 میلی متر است ویک غلطک هدایت لیبل دارد . هر لیبل پرینتر داده‌های ارسالی از کامپیوتر را با حرارت دادن ریبون روی لیبل چاپ می‌کند . لیبل پرینتر دو رو رزولوشن 203 و 300 DPI  دارند که DPI  300 برای لیبل های با نوشته های ریز یا لوگو استفاده می‌شود. سرعت چاپ در لیبل پرینتر می‌تواند تغییر کند. اگر شما کیفیت بالاتری نیاز داشته باشید باید درجه حرارت را پایین تر و سرعت را بالاتر قرار دهید و اگر سرعت بالاتر نیاز داشته باشد درجه حرارت متوسط و سرعت بالا را انتخاب کنید.

خرابی ها و تعمیر لیبل پرینتر (  لیبل زن )

اصولا مشکلات زیر برای لیبل پرینترها پیش می آید :

  • یک سری ازخطوط را چاپ نمی‌کند
  • لیبل را شناسایی نمی کند
  • ارور ریبون می‌دهند
  • برد اسیب می‌بیند ومی‌سوزد

 

  1. هر لیبل پرینتر از پیکسل های متفاوتی برای چاپ استفاده می کند. اگر بخشی از خطوط چاپ نشود باید فک دستگاه باز شود و هر دستگاه تمیز شود اگر مشکل بر طرف نشد بدون اینکه اقدام به باز کردن هد کنید انرا به مراکز تعمیرات ارجاع دهید .
  2.  اگر سنسور لیبل را شناسایی نکند متن را بین دو لیبل چاپ میکند در این صورت باید دستگاه کالیبره شود که با توجه به برند هر دستگاه کالیبره کردن آنها متفاوت است. اگر مشکل لیبل زدن با کالیبره شدن حل نشد برای تعمیر سنسور پرینتر لیبل زن به مراکز تعمیرات مراجعه کنید.
  3.  مشکل بعدی که برای لیبل پرینتر پیش می آید عدم شناسایی ریبون است. اگر سنسور ریبون یا موتور ریبون جمع کن کار نکند، لیبل جمع نمیشود و لیبل از دهانه دستگاه خارج می شود. این مشکل ممکن است با کالیبره کردن دستگاه حل شود ودر غیر اینصورت باید به تعمیر گاه مراجعه شود.
  4.  برد دستگاه از CPU  ، ای سی های درایور ، ای سی هد و ای سی های USB تشکیل میشود. اگر ایراد از ای سی های درایور یا فلش ها باشد قابل تعمیر است ولی اگر به آی سی هد آسیب برسد دستگاه غیر قابل تعمیر است و برذ باید تعویض شود.
  5. مشکل دیگری که ممکن است پیش بیاید به هم خوردن تنظیمات نرم افزاری دستگاه است به طور مثال اگر یکی از لیبل ها را رد میکند و بعدی را پرینتر میکند این مشکل نرم افزاری است که مربوط به طراحی هم می‌تواند باشد.

فیش پرینتر

پرینتر های فیش زن به طور گسترده در جاهایی مثل رستوران ها، دستگاه های خود پرداز بانک ها (ATM) ، داروخانه ها ، تاکسی سرویس ها وپیک های موتوری، دستگاه های نوبت دهی، سینماها، فروشگاه و… مورد استفاده گسترده قرار گیرد. از مزایای این نوع پرینترها عمر طولانی و عدم نیاز به سرویس مداوم و شارژ، سرعت بالای چاپ ، کار در سکوت، نیاز به جای کم و هزینه پایین چاپ می‌باشد.

عرض فیش پرینتر ها در دو مدل 6 و 8 سانتی متر هستند و طول آن بستگی به اطلاعاتی دارد که از سیستم عامل ارسال می‌شوند. کاغذ بین غلطک و هد قرار می‌گیرد و در اثر فشاری که غلطک به روی کاغذ و هد می‌آورد چاپ انجام می‌شود و غلطک، کاغذ را به بیرون هدایت می‌کند. فیش پرینترها در مدل های USB و یا دارای پورت شبکه موجود هستند.

نشانه های خرابی قطعات و تعمیر فیش پرینتر

برای تعمیر فیش پرینتر باید همه بخش ها را بخوبی بشناسیم و با توجه به نشانه های که می‌دهد علت اصلی خرابی آن را تشخیص دهیم.

قطعات فیش پرینتر

  • برد پرینتر حرارتی بخش اصلی پرینتر حرارتی است. اطلاعات ارسال شده از کامپیوتر به پرینتر در این قسمت پردازش شده و به قطعات مکانیکی برای چاپ ارسال میشود.
  • هد پرینتر حرارتی وظیفه انتقال نوشته هایی که از طریق پردازشگر ارسال شده را دارد .
  • کاتر کار برش کاغذ را انجام میدهد.

هد: اگر خطهای عمودی چاپ نشده روی کاغذ داشته باشیم نشان دهنده ی آسیب پیکسل های هد است. ممکن است در اثر ضربه هد دستگاه یا قاب دستگاه آسیب ببیند و چاپ را با مشکل مواجه کند.

برد: در صورتی که مایعات روی دستگاه بریزد یا نوسانات برق داشه باشید یا موتور به پرینتر فشار بیاورد ممکن است به برد آسیب رساند.

غلطک: هر خط یا خش روی غلطک موجب اشکال در چاپ می‌شود.

کاتر: در صورت بوق زدن پرینتر مشکل از کاتر است. تیغه کاتر باید بصورت گیوتنی بیرون آمده و کاغذ را کات کند وقتی سنسور داخلی یا میکروسوئیچ خراب باشد و عمل نکند کاتر بین درب و تیغه کاتر قرار گرفته و اجازه باز شدن درب را نمی‌دهد. دراینصورت باید قسمت محفظه جلوی پرینتر را که بصورت کشویی است خارج کرده و چرخ دنده را با دست بچرخانید، در جهتی که تیغه به سمت پایین هدایت شود. در اینصورت ارور برطرف شده و درب دستگاه باز می‌شود ولی به علت خرابی هد یا میکروسوئیچ این مشکل دوباره بوجود می‌آید که باید برای تعمیر آن اقدام شود هرگز برای بازکردن درب از پیچ گوشتی استفاده نکنید چون ممکن است منجر به خرابی بیشتر دستگاه شود.

در بعضی موارد پس از تعویض رول،  پرینتر بوق می‌زند در این صورت سنسور کاغذ و سنسور درب پرینتر دچار مشکل شده و باید تعویض شود.

مواد مصرفی فیش پرینترها:

فیش پرینترها به دو دسته حرارتی و سوزنی تقسیم می‌شوند. براین اساس کاغذهای این نوع پرینترها هم متفاوتند. کاغذهای دات ماتریکس یا سوزنی که توسط هد سوزنی چاپ روی آنها انجام می‌شود و ماندگار هستند. کاغذ های حرارتی که بصورت رول هستن و در اثر حرارت نوشته ها بر روی آن انتقال داده می‌شوند .کاغذهای حرارتی در سه سایز ۶ و ۸ و ۱۰ سانتی متر موجود می‌باشند. جنس کاغذهایی که در کشور های اندونزی یا چین و ایران تولید می‌شوند با کیفیت های بالا موجود می‌باشند. طول کاغذها نیز در در متراژ های مختلف در بازار موجود هستند. کیفیت کاغذ به سالم ماندن هد دستگاه کمک می‌کند. کاغذهای حرارتی در دو رنگ قابل چاپ هستند: آبی و مشکی که کیفیت کاغذ های چاپ مشکی بالاتر است و چاپ بهتری می‌دهند.  کاغذ های دات ماتریکس در رنگ های صورتی، سبز و سفید موجود می‌ باشند.