مقالات, لپ تاپ - PC

نحوه نصب منبع تغذیه در کامپیوتر

مراحل نصب پاور در کامپیوتر

1- منبع تغذیه مناسب کامپیوتر خود را پیدا کنید.

 منبع تغذیه ای که خریداری می کنید به مادربرد کامپیوتر و اندازه کیس بستگی دارد، به این معنی که شما باید در مورد مدل مادربرد خود تحقیق کنید تا ببینید کدام منبع تغذیه مناسب است. برای فهمیدن آن می‌توانید به کاتالوگ قطعات خود از جمله سی پی یو مادربرد و کارت گرافیک خود مراجعه کنید برای مثال اگر در کاتالوگ مادربرد شما توان مورد نیاز 100وات ذکر شده باشد و سی پی یو نیز 100 وات و کارت گرافیک 200 وات باشد شما به یک پاور با قدرت 450 وات نیاز دارید. همیشه سعی کنید در انتخاب پاور بین 50 تا 100 وات بیشتر در نظر بگیرید تا سیستم شما توان کافی برای تغذیه بقیه قطعات مانند رم و دی وی دی رام و هاردیسک ها و فن ها داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه ای را خریداری کرده اید که برای منطقه شما بهینه شده باشد. منابع تغذیه برای بازارهای اروپا از تنظیمات ولتاژ متفاوتی نسبت به آنچه در بازارهای آسیا استفاده می شود، استفاده می کنند. در بعضی ازمنبع تغذیه های وارداتی  مواردی  مشاهده میشود که با برق 110 ولت کار می‌کنند مانند اکثر کشور های اروپایی و یا آسیایی. حتما قبل از استفاده به بهینه بودن منبغ تغذیه با 220 ولت ایران اطمینان حاصل کنید.

2- ابزار مورد نیاز را تهیه کنید.

برای بستن منبع تغذیه ممکن است به پیچ گوشتی چهارسو نیاز داشته باشید. به پیچهای منبع تغذیه نگاه کنید تا مشخص شود چه نوعی نیاز دارید.

3- اتصال زمین ایجاد کنید.

 این کار به شما کمک می کند تا به طور اتفاقی با الکتریسیته ساکن به اجزای داخلی رایانه آسیب نرسانید.

4- قاب کامپیوتر را باز کنید.

کیس کامپیوتر را طوری قرار دهید که به فضای داخلی آن از بالا دسترسی داشته باشید.

5- کلید ولتاژ منبع تغذیه را تنظیم کنید.

 اگر سوئیچ ولتاژ در منبع تغذیه وجود دارد، آن را به تنظیم 220 ولت یا 225 ولت تغییر دهید. این کار اطمینان می دهد که منبع تغذیه شما بدون آسیب رساندن به اجزایی که به آن متصل است، برق کافی را تأمین می‌کند. همه منبع تغذیه ها دارای سوئیچ ولتاژ نیستند و در مواردی به طور معمول سوئیچ بر روی استاندارد منطقه ای که برای آن خریداری شده تنظیم شده است.

6- مکان مورد نظر منبع تغذیه را پیدا کنید.

 واحدهای منبع تغذیه(PSU)   معمولاً در قسمت بالای کیس قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که کابل برق رایانه معمولاً به قسمت بالایی پشت کیس وصل می شود. برای قرارگیری صحیح واحد منبع تغذیه به کتابچه راهنمای کیس خود مراجعه کنید یا به دنبال برش مستطیلی در قسمت پشت کیس باشید. اگر یک منبع تغذیه قدیمی را جدا می کنید، به دنبال یک دوشاخه برق در قسمت پشتی کیف بگردید تا منبع تغذیه را پیدا کنید.

7- پاور را نصب کنید.

اگر منبع تغذیه قدیمی در رایانه دارید، ابتدا آن را جدا کنید. منبع تغذیه جدید را وارد کنید. منبع تغذیه باید در قسمت پشت یک فن و یک دوشاخه  و همچنین یک فن در قسمت پایین باشد. قسمت “پشت” پاور باید پشت جعبه کیس باشد ، در حالی که “پایین” منبع تغذیه باید در قسمت داخلی کیس قرار بگیرد.

8- منبع تغذیه را به جای خود پیچ کنید.

با فشار پشت منبع تغذیه در پشت قاب، پیچ های موجود را ببندید تا منبع تغذیه در جای خود قفل شود. بسیاری از کیس ها دارای لبه هایی هستند که منبع تغذیه بر روی آنها قرار خواهد گرفت.

9- منبع تغذیه را به مادربرد وصل کنید.

محلی که برای اتصال منبع تغذیه به مادربرد استفاده می شود، معمولاً یک کانکتور 20 یا 24 پین است. کابل 8 پین یا 4 پین که مخصوص سی پی یو است را به پورت بالای سی پی یو متصل کنید.

10- منبع تغذیه را به سایر اجزای رایانه وصل کنید.

با استفاده از کابلهای کوچکتر، منبع تغذیه را به هارد دیسک، درایو CD ، متصل کنید. اگر اجزای دیگری در کیس خود دارید (به عنوان مثال ، سیستم روشنایی، کارت گرافیک یا فن )، ممکن است لازم باشد این موارد را نیز به برق وصل کنید.

11- درب کیس را ببندید و کابل برق را متصل کنید. رایانه خود را روشن کنید.

 اگر همه چیز به درستی متصل و روشن باشد ، فن موجود در منبع تغذیه باید روشن شود و رایانه شما روشن می شود. اگر صدای بوق را شنیدید و اتفاقی نیفتاد، چیزی در داخل به درستی وصل نشده است یا منبع تغذیه برق کافی برای اجزای شما را تأمین نمی کند.

نکات نحوه نصب منبع تغذیه در کامپیوتر

  • همیشه از کابل های جدید همراه با PSU جدید استفاده کنید. هرگز سعی نکنید از کابلهای قدیمی PSU قدیمی استفاده مجدد کنید زیرا این امر می تواند مادربرد شما را داغ کند.
  • بعد از اتمام اتصال منبع تغذیه به اجزای رایانه ، ممکن است کابل های اضافی داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید که تمام منابع تغذیه حاوی خازن های مختلفی در داخل خود هستند که حتی پس از خاموش شدن نیز برق را حفظ می کنند. هرگز اجسام فلزی را در دریچه های آن وارد نکنید ، زیرا ممکن است در معرض شوک الکتریکی باشید.
  • هنگام باز کردن پیچ های منبع تغذیه، منبع تغذیه را نگه دارید. گشتاور حاصل از برداشتن یک پیچ می تواند در سایر پیچ ها تأثیر بگذارد.

پرسش و پاسخ نحوه نصب پاور در کامپیوتر

چگونه می توان آزمایش کرد که آیا منبع تغذیه درست کار می کند؟

شما می توانید یک تستر PSU بخرید یا یک گیره کاغذ بردارید و آن را به شکل U تا کنید. روی کابل برق پین 20/24 ، یک انتهای گیره کاغذ را در شکافی قرار دهید که سیم سبز به آن وارد می شود. سپس سر دیگر را در شکافی قرار دهید که سیم مشکی به آن وارد می شود. PSU را به دوشاخه متصل کرده و کلید را روشن کنید. بهتر است که با تستر پاور از سالم بودن منبع تغذیه اطمینان داشته باشیم. زیرا تمامی ولتاژهای لازم را روی صفحه نمایش تستر نمایش می‌دهد.

از روش دوم نیز می‌توان استفاده کرد. به یک مولتی متر و یک گیره کاغذ نیاز داریم. ابتدا گیره کاغذ را تا کرده و به شکل U در می آوریم، و روی کابل برق پین 20/24 پین، یک انتهای گیره کاغذ را در شکافی قرار دهیم. ولتاژ هر سیم را جداگانه با مولتی متر اندازه می‌گیریم. این کار نسبتا زمان گیر است.

تفاوت بین کانکتور برق درایو DVD و HDD چیست؟

یک درایو DVD با اتصال دهنده SATA و یک کابل SATA معمولی که به مادربرد متصل است، اجرا می شود. از نظر نوع کابل مورد نیاز آنها، تفاوتی وجود ندارد.

اگر PSU 450w بخرم آیا می توانم از آن با GPU که به PSU 500w نیاز دارد استفاده کنم؟

منبع تغذیه با قدرت مناسب یکی از مهم ترین قطعاتی است که شما باید در انتخاب آن دقت داشته باشد. هیچ گاه از منبع تغذیه ای که قدرت کافی برای تامین قطعات شما ندارد استفاده نکنید زیرا باعث کاهش شدید عملکرد سیستم و فشار بیش از حد به منبع تغذیه میشود و درادامه  خرابی قطعات را به دنبال دارد. سعی کنید حتی المقدور از منبع تغذیه ای استفاده کنید که قدرت آن  از ظرفیت سیستم شما بیشتر باشد برای مثال اگر سیستم شما جمعا به یک منبع 300 وات نیاز دارد از یک منبع 350 یا بیشتر استفاده کنید.

چگونه می توانم کابل Molex را به هارد دیسک خود متصل کنم؟

اگر هارد دیسک شما اتصال برق Molex ندارد (مانند اکثر هارد دیسک های مدرن) ، می توانید از آداپتور Molex-to-SATA استفاده کنید. بررسی کنید که ببینید آیا منبع تغذیه شما از قبل دارای اتصال برق SATA است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *