مقالات, لپ تاپ - PC

آیا گرافیک لپ تاپ قابل ارتقاء است؟

چگونه گرافیک لپ تاپ خود را ارتقاء دهیم؟

رازی وجود دارد که تعداد کمی از گیمرهای کامپیوتر میدانند در واقع شما می توانید گرافیک لپ تاپتان را ارتقاء دهید، اما حتی تعداد کمی هم که این موضوع را می دانند بر این باورند که ارزش زمان گذاشتن و تلاش ندارد.
Enter Eurocom یک فروشنده لپ تاپ در کانادا است که در ماه فوریه اقدام به ایجاد مکانی برای ارتقاء کیتهای مصرف کنندگانی کرد که می خواهند بر روی سیستم خود ریسکی معادل با یک جراحی باز قلب انجام دهند که همین موضوع باعث رقابت در فروشندگان دیگر نیز شد که راهی برای روند ارتقاء لپ تاپ پیدا کنند که کیتها نیز به خوبی کار کنند این انجمن تصمیم گرفتن تعدادی لپ تاپ را ارتقاء دهند.

مشخص شدن انتظارات شما برای ارتقاء گرافیک لپ تاپ

بیشتر ارتقاءهای Eurocom برای لپ تاپ های مخصوص بازی می باشد ،تقریبا لپ تاپ های کمتر از 7 پوند ارتقاء داده نمی شوند، به این دلیل که این گزینه های ارتقاء تنها برای لپ تاپ های بزرگ توسط شرکت Clevo ساخته شده است.شرکت Clevo شرکت بسیار معروفی است اما تنها شرکت سازنده نیست.

حتی اگرلپ تاپ بازی شما از یک شرکت کوچک باشد در واقع یک فرصت خوب وجود دارد که به وسیله Clevo از چندین طرح مختلف از برندهای مختلف PC ساخته شود .

آشنایی با Eurocom P150EM

Eurocom P150EM برای رقابت در ارتقاء مورد استفاده قرار گرفته است . Eurocom P150EM با نام Clevo P150 EM با مشخصات Ivy Bridge quad-core Core i7-3740QM, 8GB of DDR3 ,Seagate hyrid SSD و GeForce675MX شناخته شده است.
GeForce 675MX خودش پایه کپلر GPU با هسته CUDA 960 می باشد، این کارت کوچک بد نیست. اگر شما بخواهید تنظیمات در حد پایین باشد 675MX هنوز هم به خودی خود قابل استفاده است. بنابراین Eurocom کیت GeForce GTX 980M را بما میدهد.

ارتقاء واقعی

قسمت فیزیکی ارتقاء تقریبا آسان است اما مواردی هست که باید قبل از ارتقاء چک کنید.

ابتدا نمایشگاه کارت گرافیک Eurocom را مرور کنید تا ببینید آیا برای لپ تاپ شماGPU فروخته می شود.Eurocom از قطعات Clevo پشتیبانی می کند . هنگامی که یک GPU برای لپ تاپ خود پیدا کنید برای یک خروجی خوب آماده شده اید. ممکن است شما به یک BIOS در سطح خاصی برای لپ تاپ خود نیاز داشته باشید، همچنین ممکن است شما به یک پاور نیز نیاز داشته باشید و این موارد ممکن است برای منصرف کردن شما کافی باشد.

قطعا با یک BIOS به روز شده، اکنون زمان آن است که درایور گرافیک Nvidia موجود روی لپ تاپ خود را برای کارت گرافیک GeForce GTX 675MX حذف کنید. Eurocom هشدار می دهد که مراقب تخلیه الکتریسیته ساکن باشید (تخلیه الکتریسیته ساکن یا همان ESD می‌تـوانـد بــرای اجزای حـسـاس كامـپـیـوتر مانـنـد RAM ،CPU و كارت‌های تـوسعه (Expansion Cards) خطر آفرین باشد و موجب از كار افتادن آنها شود. به همین دلیل در زمان نصب و یا بیرون آوردن این قطعات به هیچ وجه نباید پایه‌های این قطعات را لمس كنید چرا كه موجب تخلیه الكتریسیته ساكن بدن روی این قطعات می‌شود و احتمال آسیب دیدن آنها زیاد است).

چهار پیچ پشت لپ تاپ P150ME را باز کنید صفحه پشت آن را بردارید. در دیگری به اندازه 2.5 اینچ وجود دارد که برای هارد می باشد اگر ارتقاء کامل باشد برای ارتقاء هارد آن در را نیز بردارید. با باز کردن در اصلی به CPU وGPU دسترسی کامل دارید.

چه مواردی در مورد CPU برای ارتقاء گرافیک لپ تاپ باید بدانیم ؟

خیلی از گیمرها اگر تنها کاری که با لپ تاپشان انجام می دهند بازی باشد نیازی نیست که سریعترین CPU را داشته باشند. البته اگر شما در مورد طول عمر باتری نگران هستید یا ویرایش و رمزگذاری ویدئو انجام می دهید ممکن است به آخرین و سریعترین CPU نیاز داشته باشید. چیپ بکار رفته در P150ME با مشخصات چهار هسته ای Ivy Bridge ،سرعت 2.7GHz که با تکنولوژی Turbo Boost به 3.7GHzمی رسد کاملا مناسب است .

پردازنه Hasswell قطعا یک پردازنده بهتری است اما صادقانه می توان گفت Ivy Bridge هنوز هم گزینه مناسبی است. در اینجا نیازی نیست که cpu خود را ارتقاء دهید. در عملکرد mult-threaded ، پردازنده بکار رفته در لپ تاپ EuroCom P150EM در حدود پردازنده Core i7-4720HQ می باشد.

بنابراین برای P150 ME فقط به درایو MSATA و RAM نیاز دارید.

GPU (پردازنده گرافیکی) برای بازی مهمتر است

GeForce GTX 675MX یک گرافیک خوب است اما شبیه GeForce GTX 980X نیست. شما احتمالا به تمام ظرفیت RAM نیاز ندارید اما زمانی که بخواهید از ویژگی های GTA V استفاده کنید و برای تماشای آن به RAM بیشتری نیازی دارید 2GB رم راضی کننده است.

 

حذف لوله های حرارتی

برای دسترسی به GPU باید پیچ های لوله های حرارتی روی هستهGPU و پیچ های لوله های حرارتی رگولار ولتاژ و RAM را باز کنید. لوله ها مکانیسم های خنک کننده هستند که که از طریق وارد کردن هوای سرد گرما را خارج می کنند.

هنگامی که پیچ های لوله های حرارتی را باز کردید از یک نوار کاغذی استفاده کنید و دور پایپ هیتها قرار دهید و به آرامی آنها را خارج کنید. ممکن است خمیرحرارتی روی این هیت پایپ ها ذوب شده باشد و علت سخت بودن بیرون آوردن لوله های حرارتی همین است. برای خارج کردن لوله های حرارتی ارزیابی کنید که چقدر نیرو احتیاج دارید. به آرامی لوله ها را تکان دهید تا خمیرحرارتی بشکند.

کیت مورد نظر ما شامل ماژول MXM یا ماژول PCI Express ،دو لوله حرارتی ، پیچ وبوق برای GPU می باشد . بسیاری از پیچ و اتصالات همان است اما در نهایت برای امنیت از امکانات جدید استفاده می کنیم . لوله های حرارتی کمی متفاوت ترند بنابراین از یک لوله جدید که با GPU980M مطابقت داشته باشد استفاده می کنم.

نصب کارت گرافیک 980M مانند نصب RAM می باشد. بعد از نصب مطمئن شوید که کارت گرافیک کاملا در سر جایش قرار گرفته است.

در حال حاضر قطعاتی را که قبلا برداشته بودید سرجای خود قرار دهید و پیچ آنها را ببندید. لوله های حرارتی را نصب کنید و از حرکت نکردن پوشش پلاستیکی روی خمیر حرارتی مطمئن شوید.

احتیاط در نصب لوله های حرارتی GPU

وقتی لوله های حرارتی به گونه ای قرار بگیرد که روی هسته GPU باشد بی احتیاطی محض است .بر خلاف CPU که یک بخش یک پارچه برای محافظت ازآن وجود دارد هسته GPU به طور مستقیم با حداکثر سیستم خنک کننده در ارتباط است. زمانی که فشارزیادی روی چیپ های دور از لبه به وجود بیاید چیپ ها را از بین میبرد. بخش حرارت با استفاده از پیچ های نسبتا کوچک بسته میشود که اگر پیچ ها بزرگ باشد به هسته GPU آسیب می رساند و احتیاط در این مرحله لازم است.

بعد از نصب همه چیز در پشت لپ تاپ را ببندید. باتری را نصب کنید و بعد آن را روشن کنید اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید ویندوزبا قدرت بالا می آید. به یاد داشته باشته باشید که بعضی از لپ تاپ ها دارای گرافیک IGP (CPUهای امروزی دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یا IGP هستند) بنابراین بدون وجود کارت گرافیک مجزا هم بوت خواهد شد.

زمانی ارتقاء دادید برای درایور آن می توانید از سایت شرکت سازنده استفاده کنید ،توجه داشته باشید که از نصب درایورهایی که با GPU همخوانی ندارد خودداری کنید.

نبودن درایور اصلی

به نظر می رسد درایورهای مرجع با GPU جدید کار نمی کند. درایورهای Nvidia قبل از اینکه اجازه نصب بدهد مشخصات سخت افزار را چک می کند با این حال شما باید برای پیدا کردن درایور مناسب اقدام کنید.از آنجایی که بروز بودن برای گیمرها بسیار مهم است شرکت Nvidia اعلام کرد که درایورهای جدید به زودی منتشر می شود.

زمانی که درایور جدید نصب شود آن زمان کارت چک می کند که درایور درست نصب شده است که برای این کار از ungine 4.0 استفاده می شود که در طول تست دمای GPU را نیز نمایش می دهد. پشتیبانی فنی Eurocom اعلام کرد که دمای 90c -95c نرمال است. بعد از تست اگر دما بالا بود دوباره پیچ ها را چک کنید.

عملکرد و آزمایش ارتقاء

برای دیدن عملکرد، مقایسه ای بین قبل و بعد از تعویض GPU انجام دهید. که بعد از تست دیده شد که کمی افت عملکرد وجود دارد اما CPU می تواند سریعتر عمل کند همچنین سیستم خنک کننده بهتر شده است. گرچه بهبود زیادی نسبت به GeForce GTX 675MX به وجود آمده است.رزولوشن تصویر با کارت گرافیک GeForce GTX 980M ،تا 74fps (74 فریم در ثانیه ) قابل تنظیم است که این عدد حتی بالاتر از رزولوشن جادویی 60fps برای گیمرها می باشد. بنابراین در بازی با خیال راحت به کار خود ادامه خواهید داد.

انجام محاسبات ریاضی

نتایج تعجب آور بود. یک عملکرد عالی از ارتقاء GeForce GTX 675MX به GeForce GTX 980M که هیچ کس نمی تواند آن را استدلال کند.

اگر مشکل اصلی در بازی های جدید ناکافی بودن GPU باشد ارتقاء جایگزین مناسبی برای خرید یک لپ تاپ جدید است زیرا اگر بخواهید لپ تاپ جدید با کارت گرافیک Geforce GTX980M خریداری کنید باید دوبرابر هزینه ای که برای ارتقاء کارت گرافیک خود می دهید هزینه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *