مقالات, چاپگر

اجزای کارتریج و وظایف آن ها

درام: 

درام جزء اصلی دستگاه پرینتر لیزری است که نقش انتقال دهنده ی تصویر از پرینتر لیزری به روی کاغذ برای تولید چاپ نهایی را دارد که این قطعه در دستگاه های کپی هم وجود دارد. تفاوت درام در دستگاه های کپی و پرینتر نحوه ی انتقال تصاویر به درام است.

بر اساس نوع کارایی دستگاه کپی و پرینتر لیزری درام را برای ایجاد تصویر واضح و شفاف تر انتخاب میکنند. درام از جنس سلنیوم و یا مواد دارای حساسیت نسبت به نور پوشیده شده است که این مواد هادی الکتریسیته هستند. دستگاه کپی و یا پرینتر نور یا لیزری را که بر روی شکل تابانده و در حافظه خود ذخیره کرده است را پس از آن بر روی لایه بیرونی درام میتاباند. در واقع  به درام توسط سیم هاله نوری یا سیمی که الکتریسیته در سراسر آن جریان دارد بار مثبت داده می شود، این بار همان  نور یا لیزری است که دستگاه کپی و یا پرینتر بر روی شکل تابانده و در حافظه خود ذخیره کرده است و درام ویژگی الکتریکی آن را تغییر میدهد تا بتواند آن را بر روی کاغد انتقال دهد. سپس درام، تونر را به خود جذب کرده و چون بار مثبت دارد تونر به مناطقی از درام که از بار منفی تخلیه شده اند می چسبد و پس از آن تونر بوسیله درام بر روی کاغذ میریزد و در انتها در قسمت فیوزینگ، تونر پخته شده و به کاغذ میچسبد و کاغذ پس از آن توسط غلطک های خروجی از دستگاه خارج میشود. بدین ترتیب تصویر مورد نظر توسط درام بر روی کاغذ حک میشود  چنانچه در کیفیت پرینت صفحات مشکلی مشاهده میکنید، مثلا خطوط و یا نقاطی غیرعادی روی کاغذ پرینت شده مشاهده کردید، ممکن است نیاز به تعویض درام باشد. معمولا پس از هر ٣ بار شارژ کارتریج نیاز است تا درام تعویض شود. و در آخر خاطر نشان میشویم که درام و تونر کارتریج گاهی از هم سوا هستند که معمولا هم جداگانه تعویض میشوند و گاهی هم بعضی از تونر کارتریج ها به همراه درام هستند که همزمان تعویض میشوند. 

فوم رول

فوم رول قطعه ای است که در کارتریج دستگاه ﭘرینتر مورد استفاده قرار میگیرد. این قطعه جزو لوازم مصرفی کارتریج  بوده و ﭘس از مدتی مصرف باید تعویض گردد. فوم رول یا به تنهایی و یا با کل اجزای کارتریج تعویض میگردد. فوم رول یک رولر باریک به قطر ١٠-١٥ میلیمتر است، که نقش اساسی آن شارژ الکتریکی  درام است. این قطعه بر روی درام قرار گرفته و بر سطح آن میچرخد تا جریان الکتیرکی را انتقال سازد. اگر که درام به خوبی ﭘاک نشود و  اثرات تونر بر روی آن باقی بماند، فوم نمیتواند کارش را به خوبی انجام داده و باعث ایجاد سایه برصفحه ﭘرینت شده میشود. فوم رول اصولا طول عمری بالغ بر ٢٥٠٠٠ تا ٣٥٠٠٠ صفحه ﭘرینت را دارد و ﭘس از این مدت باید جایگزین شود. اندازه طول فوم رول ها اکثرا یکی میباشد اما اندازه قطر آن ها بسته به اندازه درام همانطور که گفته شد متغیر بین ١٠ تا ١٥ است. 

مگنت 

مگنت   که یکی از قطعات اصلی و مهم کارتریج در دستگاه پرینتر و همچنین کپی میباشد ، همانطور که هم از اسمش پیداست خاصیت مغناطیسی داشته و به صورت استوانه مخروطی شکل میباشد که قطر آن کمتر از طول آن بوده و تا حدودی از نظر ظاهری شبیه فوم رول است و بنا بر کارایی دستگاه در اندازه های بزرگ و کوچکتر میباشد که مگنت  دستگاه های فتوکپی اصولا از پرینتر بزرگتر میباشند. در واقع وظیفه اصلی مگنت این است که  به وسیله جریانات مغناصیسی موجود در خود پودر تونر را به درام منتقل می کند و این حالت مغناطیسی باعث میشود که میزان مناسب تونر متناسب با طرح را به درام انتقال دهد.

بلید:

از دیگر مواد مصرفی پرینتر لیزری، بلید می باشد. بلید وسیله ای است در پرینتر لیزری که کار آن، کنترل تونر شارژ بر روی دستگاه مگنت (وظیفه باردار کردن تونر شارژ را به عهده دارد) و همچنین نگه داشتن تونر پرینتر لیزری بر روی درام پرینتر جهت چاپ بر روی کاغذ است. بلید پرینتر که به آن دکتر بلید نیز گفته می شود از قطعات حساس دستگاه پرینتر لیزری به حساب می آید به طوری که ایجاد خلل در عملکرد این وسیله می تواند به کل کار آسیب برساند. بلید پرینتر لیزری با توجه به نوع آن می تواند برای تونر شارژ رنگی و تونر شارژ مشکی مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از انواع بلید کارتریج ، برای هر دو نوع تونر پرینتر لیزری کاربرد دارند.

دکتر بلید:

دکتر بلید یک قطعه داخلی در پرینتر و کپی است که مستقیماً با درام در ارتباط است و باعث بالانس بین قدرت الکترواستاتیک و اصطکاک می شود. کار دکتر بلید پاکسازی تونر باقی مانده روی درام برای گردش چاپ بعدی است.
اگر دکتر بلید به درستی کار نکند، متوجه وجود خط هایی مشکی رنگ در کاغذ می شویم. در این وضعیت، تعویض آن بهترین گزینه است. دقت در برش و تیزی وایپر بلید توسط تولید کننده، در کیفیت آن موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *