مقالات, لپ تاپ - PC

رم های DIMM

اول از همه باید گفت که رم های DIMM چیست؟ DIMM مخفف عبارت Dual In Line Memory Module است که به معنای حافظه دو خط می باشد که نوعی حافظه رایانه ای است که در شکاف های حافظه مادربرد نصب می شود. ماژول حافظه تک خط یا 32 بیت(Single In Line Memory Module)SIMM بیتی هستند و برای دستیابی به مسیرهای داده باید در جفت های همسان نصب شوند.DIMM ها به صورت 64 بیتی هستند. یک واحد DIMM قادر است داده ها را دو برابر سریعتر از یک SIMM منتقل کند.
تراشه های حافظه DIMM، نوعی حافظه دسترسی تصادفی پویا یا همان DRAM(Dynamic Random Access Memory) رایج ترین نوع حافظه اولیه هستند. Static RAM گران تر و سریع تر است و لایه حافظه نهان CPU را ایجاد می کند.؟؟
DRAM از ترانزیستور و خازن تشکیل شده است که یک سلول حافظه را ایجاد می کند و یک بیت را نشان می دهد. رم DIMM روی مادربرد نصب می شود و هر بیت داده را در سلول های حافظه جداگانه ذخیره می کند. لازم است بدانید که مادربرد های PC از 2 ، 4 ، 6 یا 8 DIMM پشتیبانی می کند. بیشتر مادربرد ها با 4 اسلات تولید می شوند. کوچکترین مادربرد ها ممکن است دارای 2 تا DIMM باشد.
معماری حافظه DIMM:
DIMM یک مدار چاپی با مدار های یکپارچه DRAM یا SDRAM می باشد که یک Synchronous DRAM است که با سرعت بسیار زیاد کار میکند. معماری حافظه DIMM به شرح زیر است:
خنک کننده:
با افزایش DIMM ها با سرعت بالایی که برای بهبود عملکردشان دارند گرمای بیشتری را تولید می کنند.تراشه های 8 یا 16 گیگابایتی گرمای زیادی تولید نمی کنند ولی برای تراشه های 64 گیگابایت، کاهش گرما بسیار مهم است.از این رو تولید کنندگان برای به حداقل رساندن گرما از DIMS به عنوان فنرهای خنک کننده که گرمای اضافی را از مادربرد به محفظه رایانه منتقل می کنند، استفاده می نمایند.
ردیف های حافظه:
DIMM های مدرن دارای مجموعه های مستقل از تراشه های DRAM به نام حافظه هستند. وقتی چندین ردیف به یک آدرس و BUS متصل شوند ، حافظه های متراکم تری برای پردازنده ایجاد می کند. گرچه پردازنده به طور همزمان نمی تواند به تمام ردیف های موجود برای همان کار دسترسی پیدا کند ولی interleaving  این اجازه را به پردازنده می دهد که همزمان چندین مرتبه برای کار های مختلفی مانند نوشتن برای یک مرتبه و خواندن برای یک مرتبه دیگر استفاده کند. پس از اتمام عمل، DRAM داده ها را پخش می کند.
کانال حافظه:
حافظه تک کانال دارای حداقل پهنای باند برای ارتباط بین DIMM ها با پردازنده است. حافظه دو کاناله 64 بیتی می باشد و برای سه کاناله سه برابر ، چهار کاناله چهار برابر است همین طور برای حافظه های 6 کانال و 8 کانال.
لازم به ذکر است که حافظه چند کاناله یک فناوری خاص از DIMM ها نیست و مادربرد ها برای پشتیبانی از تعداد مشخصی کانال و اسلات های DIMM ساخته می شوند.
اسلات DIMM چیست؟ اسلات های DIMM مکانی در مادربرد هستند که حافظه های RAM در آنجا قرار می گیرد.بنابراین از شیار های DIMM می توان به عنوان اسلات رم استفاده شوند. انواع شیار هایDIMM از رم های DDR,DDR2,DDR3,DDR4 پشتیبانی می کنند.
انواع DIMMها:
متداول ترین نوع تراشه های حافظه DIMM، DDR4- SDRAM هستند که برای سرور های سطح بالا ، DDR2,DDR3-SDRAM برای دسکتاپ و SO-DIMM برای لب تاب ها استفاده می شوند. لازم به ذکر است که SO-DIMM یک رم کوچک  Outline است که برای مادربرد های لب تاب ساخته شده اند.
انواع DIMM ها عبارتند از:
SO-DIMM 72pin: این حافظه برای FPM DRAM و EDO DRAM مورد استفاده می شوند.
DIM 100 pin: این حافظه برای چاپگر SMDRA استفاده می شوند.

  • SO-DIMM144pin : این حافظه برای SDR SDRAM استفاده می شود.
  • DIMM168pin : این حافظه برای SDR SDRAM استفاده می شود.
  • MicroDIMM172pin : این حافظه برای DDR SDRAM استفاده می شود.
  • MicroDIMM184pin : این حافظه برای DDR SDRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM200pin : این حافظه برای DDR SDRAM و DDR2 SDRAM استفاده می شود.
  • DIMM200pin : این حافظه برای FPM/EDO DRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM204pin : این حافظه برای DDR3 SDRAM استفاده می شود.
  • MicroDIMM214pin : این حافظه برای DDR2 SDRAM استفاده می شود.
  • DIMM240pin : این حافظه برای DDR2 SDRAM، DDR3 SDRAM و FB-DIMM DRAM استفاده می شود.
  • MiniDIMM240pin : این حافظه برای DDR2 SDRAM استفاده می شود
  • SO-DIMM260pin : این حافظه برای DDR4 SDRAM استفاده می شود.
  • SO-DIMM260pin : این حافظه برای UniDIMMs استفاده می شود که می تواند دارای DDR3 یا DDR4 SDRAM باشد.
  • DIMM278pin : این حافظه برایHPR با چگالی بالا SDRAMاستفاده می شود.
  • DIMM288pin : این حافظه برای DDR4 SDRAMاستفاده می شود.

مزایای استفاده از DIMM:
ظرفیت بیشتر حافظه
کارایی و یا سرعت بالای حافظه
ساده سازی در طراحی مادربرد ها که منجر به استفاده کمتر از جفت سیم ها برای ارتباط بین چیپ ست مادربرد و اسلات های حافظه ها می شود.
این نوع حافظه ها(بافرها) ، سیگنال ها و آدرس های فرمان را از CPU کنترل می کنند که باعث کاهش اندازه حجم کار حافظه می شود.
استفاده از معماری دو کاناله این امکان را می دهد که CPU بتواند به طور جداگانه به هر DIMM دسترسی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *