چاپگر, مقالات

مشکلات رایج در پرینتر . فیوزینگ یا هیتر دستگاه .

فیوزینگ یا هیتر در تمام چاپگرهای لیزری -رنگی یا سیاه و سفید-وجود دارد و وظیفه‌ی اصلی آن تثبیت پودر روی کاغذ است. به دلیل اینکه قبل از رد شدن کاغذ از این قسمت، تنها به دلیل داشتن بار منفی و مثبت، پودر به کاغذ می چسبد و پس از خروج از دستگاه می تواند به راحتی از روی کاغذ جدا شود.فیوزینگ با اعمال حرارت به روی کاغذ پودر را روی آن تثبیت میکند و در صورتی که هرگونه آسیبی به این قسمت وارد گردد، بخشی از چاپ یا کل آن روی کاغذ ثبات لازم را ندارد و با کشیدن انگشت روی متن چاپ شده، پاک میگردد.

در برخی موارد هم امکان دارد روی کاغذ نقاط مشکی چاپ شود که این در اثر پارگی و یا سوراخ شدن قطعه ای بنام فیلم فیوزینگ در داخل هیتر است که در نقطه‌ی سوراخ شده پودر اضافی باقی می ماند و روی کاغذ بصورت لکه های سیاه ظاهر میشود.

دلایل آسیب دیدن فیوزینگ

1-روشن بودن مداوم دستگاه: ممکن است ما در طی روز چند بار بیشتر نیازمند چاپ نباشیم و یا فراموش کنیم که دستگاه را خاموش نماییم و پرینتر در حالت Stand by قرار دارد. در این صورت فیوزین دستگاه در حالت آماده به کار است و گرما و حرارت را در خود تا حدود 80% حفظ میکند و این گرمای مداوم خود باعث تخریب زودتر بخش های داخلی آن میگردد. پس بهتر است در زمانهایی که نیازمند چاپ نیستیم حتما اقدام به خاموش کردن دستگاه نماییم.

2-استفاده از کاغذ های نامرغوب که از لحاظ ضخامت و کیفیت غیر استاندارد هستند، میتواند به قسمت های داخلی فیوزینگ مثل فیلم ، آسیب برساند. (کاغذ مرغوب و مناسب برای چاپ، کاغذ 80 گرمی است.)

3-وجود اشیاء تیز مثل سوزن یا منگنه یا پونز روی کاغذ و یا حتی تا شدن لبه‌ی کاغذ که همه‌ی این دلایل موجب آسیب به این قطعه میگردد.

4-استفاده کردن از کاغذ های گلاسه، طلق دار و یا برچسب دار که به میزان زیادی  موجب تخریب فیلم فیوزینگ می شود.

5-مشکل در کاغذ کش دستگاه و کشین بیش از یک کاغذ به داخل چاپگر که باعث وارد شدن فشار به فیوزینگ می شود.

6-استفاده از پودر نامرغوب در پرینتر که  در این صورت به مرور زمان داخل فیوزینگ جرم گرفته و موجب میشود که گرمای بیشتری ایجاد شود و آسیب ببیند.

نکته‌ی مهم این است که  در صورتی که سرویس جنرال پرینتر به موقع و به صورت حرفه ای انجام شود، بسیاری از مشکلات در این قسمت و بقیه‌ی بخش های پرینتر  قابل حل می باشد.

با ما در مقاله های بعدی پانته آ همراه باشید. Panteaco.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *