مقالات, اخبار تکنولوژی

آشنایی با انواع کاغذ چاپ

انواع

امروزه در بازار انواع مختلفی از کاغذ برای چاپ وجود دارد. یکی از عواملی که به روی کیفیت چاپ و هزینه های آن تاثیر زیادی دارد، کاغذ است.اولین ویژگی که در انتخاب کاغذ برای چاپ مورد بررسی قرار میگیرد، وزن کاغذ می باشد.

انواع کاغذ:

-کاغذ تحریر: از این نوع کاغذ بیشتر برای چاپ کتاب، یادداشت، پاکت، تراکت و …استفاده میشود.در این نوع کاغذ امکان نوشتن روی هر دو سطح آن جود دارد و جوهر نوشته شده به طرف دیگر نفوذ نمیکند.همچنین مقاوت بالایی دارد و در اثر مرور زمان نوشته های چاپ شده از بین نمی رود. کاغذ تحریر در رنگ های مختلف وجود دارد و این رنگ در هنگام تولید به خمیر آن اضافه میگردد. سطح این نوع از کاغذ برای نوشتن با خودکار یا مداد مناسب است و نیز هیچ گونه پوششی به روی آن نمیتوان ایجاد کرد.

-کاغذ گلاسه مات یا براق: سطح این نوع کاغذ توسط یک لایه‌ی براق یا مات پوشیده شده است و به دلیل داشتن سطح بسیار صاف و صیقلی جوهر رنگی روی آن به خوبی چاپ می شود.،به همین خاطر مناسب چاپ عکس های رنگی ، تقویم، ساک دستی، بروشور، کارت ویزیت و چاپ برای مجلات با کیفیت بالا می باشد. بر خلاف کاغذ تحریر، به روی آن میتوان از پوشش براق یا مات استفاده کرد. با توجه به افزایش مجلات و وبروشور های رنگی، انواع ارزان قیمت کاغذ های گلاسه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

کاغذ روزنامه: این نوع کاغذ ازالیاف بازیافتی وخمیر چوب ساخته و به شکل رول یا ورق در سایز های بزرگ تولید میشود و در چاپ روزنامه و یا بروشورها یا رسید های ارزان قیمت مورد استفاده قرار میگیرد. بعلت وجود ناخالصی در الیاف سازنده‌ی آن به مرور زمان حالت پوسیده یا چروکیده پیدا میکند.

کاغذ خود کپی: در این نوع کاغذ لایه ای کاربن مانند درزیر آن وجود دارد که در هنگام نوشتن، نوشته را به کاغذ زیرین منتقل می کند. از این نوع کاغذ بیشتر در فاکتورها یا فرم های چند نسخه ای استفاده میشود.

کاغذ مقوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *