لپ تاپ - PC, مقالات

انواع مختلف شبکه های کامپیوتری 

تعریف شبکه های کامپیوتر:  گروهی از  کامپیوترهای مجزا و متصل به یکدیگر را گویند  که توسط  یک کانال واسط و جهت اشتراک گذاری کلیه اطلاعات و تجهیزات نرم افزاری و  سخت افزاری، جابجایی دیتا، بدون در نظر گرفتن فاصله های مکانی و جغرافیایی و نیز بمنظور کم کردن کلیه هزینه ها و در  جهت ارتقا  راندمان  سیستم ها  به  همدیگر متصل میباشند.

در این راستا ارائه لیستی از خدمات مانند:

 استفاده آسان از کلیه اطلاعات اشتراک گذاشته شده

ایمیل

دریافت  و ارسال کلیه دیتا ها

ورود به سیستمهای دیگر از طریق نرم افزارهای مختلف  مانند AnyDesk

انواع زیرساختهای بورس و تجارتهای الکترونیک

بازیهای آنلاین کامپیوتری

آموزشهای مجازی و دانشگاهی و انواع سمینارهای مجازی

عملهای جراحی از راه دور

کنترل سیستمهای امنیتی و اطلاعاتی از راه دور  و….

و بسیاری از کاربردهای دیگر را شامل میشود.

انواع شبکه های کامپیوتری از حیث پراکندگی در جهان

LAN

شبکه ای خصوصی و محدود  در ابعاد یک ساختمان با شعاع 1 یا 2 کیلومتر مانند یک ساختمان اداری یا کارگاه و موسسه آموزشی  یا شرکت.

مزایای این شبکه : کاهش افت سیگنال کم میباشد. دارای  خطای ارسال پایین بوده، تاخیر خیلی کم در ارسال دیتا، کنترل و مدیریت نسبتا ساده، و مهمتر از همه هزینه طراحی و راه اندازی و نصب کم  و تنها نیازمند مقادیری کابل و اتصالات است.

MAN

شبکه ای با پوشش مثلا یک ناحیه یا شهر و تشکیل شده از چندین شبکه لن یا محلی میباشد همانند شبکه تلویزیون صدا سیما بر مبنای کابل و یا سیستم تصویری پلیس شهری و اطلاعاتی.

WAN

دارای وسعت جغرافیایی خیلی زیاد بوده و از اتصل چندین شبکه شهری تشکیل شده

Wireless

بدون نیاز به کابل کشی و تجهیزات مربوطه و کاهش در هزینه هایی از این دست. و نیز مقرون بصرفه بودن نسبت به شبکه های قبلی و قابلیتهای جابجایی آسان .

از معایب آن:  نرخ ارسال و دریافت کم نسبت به شبکه های قبلی ، نرخ خطای تقریبا بالا و امنیت دیتای کمتر نسبت به کابلی هستند.

تقسیم بندی شبکه ها از نقطه نظر انتقال:

  1. شبکه های Point To Point
  2. شبکه های Broadcast

شبکه های Point To Point:

برای انتقال اطلاعات فقط و فقط یک کانال فیزیکی و مستقیم بین دو کامپیوتر در شبکه قرار دارد موجود است و زمانیکه یک دیتا قصد عبور از کامپیوتری به کامپیوتر دیگری را دارد  احتمالا سر راه خود از چند کامپیوتر واسط عبور میکند. در این مدل شبکه ها راههای زیادی مابین دو کامپیوتر مد نظر می توان ایجاد نمود که از حیث  طول مسیر با هم متفاوت هستند و در نظر گرفتن  کوتاهترین راه یکی از مسایل مهم در این شبکه ها میباشد.  

شبکه های Broadcast:

 دارای یک کانال مخابراتی هستند  که مابین همه کامپیوترهای به اشتراک قرار داده میشود. و هر کدام از سیستمها میتوانند دیتاهای کوچک را ارسال نمایند.  هر سیستم به محض دریافت نمودن دیتا، آدرس دریافت کننده را کنترل مینماید. و در صورتیکه درست ارسال شده باشد آنرا پردازش مینماید. و اگر نبود اقدام به حذف پیام میکند.

انواع طراحی شبکه:

    Busدر هر زمان تنها یکی از کامپیوترها امکان استفاده از خط و ارسال دیتا را دارد. و مابقی سیستمها باید در این زمان از هر گونه دریافت و ارسال دیتا اجتناب نمایند.  و این عمل با استفاده از سیستم اتوماتیک صورت میگیرد.

   Ring توسط  یک سیستم حلقوی به همدیگر ارتباط دارند. هر بیت دیتا بشکل  مجزا  و بدون توقف  برای دیگر  بیت های دیتای ارسالی در شبکه ارسال میشود. ارتباط هر مجموعه با دیگری  بصورت یکطرفه بوده  دیتای ارسالی  توسط تمام پایگاه مابین مسیر ها  دریافت می شود.

   Starتمامی مجموعه‌ها توسط  یک گره مرکزی به هم وصل بوده و این کار توسط یک هاب صورت میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *