مقالات, لپ تاپ - PC

تعمیر و سرویس لپ تاپ

لپ تاپ ها در ابتدای اختراع و عرضه ظاهر بسیار ابتدایی داشتند.

لپ تاپ یا کامپیوتر های قابل حمل دارای باتری و قابلیت ذخیره نیروی برق در خود هستند که قابلیتی بلقوه میباشد که باعث شده لپ‌تاپ ها به یکی از وسایل پر استفاده این روزها بدل شود.

لپ تاپ  نیز دارای انواع مختلف است که بسته به استفاده ی خود میتوانید هر کدام را استفاده کنید. ما نیز برایتان شرح مختصری از انواع لپ تاپ به شما میدهیم.

خانگی و مالتی مدیا:

این لپ تاپ ها دارای سخت افزار کافی برای انجام پروسه ها یا کار های روزمره مانند تماشای فیلم ، پخش موسیقی ، گشت و گذار در اینترنت ، گشت و گذار در سیستم عامل نصب بر روی لپ تاپ ، انجام کار های گرافیکی سبک و اجرای بازی های نه چندان سنگین و پر حجم میباشند .

سخت افزار استفاده شده در اغلب این دستگاه ها عبارتند از :

Ram = 4GB DDR 3 OR DDR 4

CPU = INTEL CORE I 5 OR CORE I 5 AND AMD X8

Graphic : NVIDIA GeForce 920M or NVIDIA GeForce 940M and AMD HD7870 and 7850

Storage : Hard HDD 750GB OR 1T

Windows : N/A

و حافظه ی استفاده شده در گرافیک این لپ تاپ ها نیز 1 گیگابایت تا 2گیگابایت بوده و این لپ تاپ تا قیمت نهایتا 4 میلیون و 900 هزار تومان موجود میباشند

صنعتی و گیمینگ :

این لپ تاپ ها برای کارهای طولانی و سنگین مانند اجرای نرم افزار های صنعتی به مدت طولانی و اجرای بازی های سنگین با تنظیمات گرافیکی بالا و نرم افزار های مهندسی هستند که اغلب دارای فن های قوی برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ و سخت افزار بالا برای داشتن توان کافی جهت اجرای این گونه پروسه ها هستند.

سخت افزار استفاده شده در اغلب این دستگاه ها عبارتند از :

RAM : 6GB UP TP 32GB

CPU : INTEL CORE I7 UP TO CORE I9 OR AMD RYSEN SERISE

Graphic: NVIDIA GeForce GTX 950 up to 1080 GTX

Storage : 1t up to 2t

Windows : N/A

و حافظه ی موجود رد گرافیک این رده لپ تاپ ها نیز از 4 گیگابایت تا 16 گیگابایت متغیر بوده و قیمت اینگونه لپ تاپ نیز از 5 میلیون تومان به بالاست.

پس از باز کردن درب لپ تاپ با قطعات داخلی آن مواجه میشویم که توضیح مختصری درباره آنها برا شما میدهیم.

مادر برد لپ تاپ :

مادر برد لپ تاپ قطعه ای است که تمامی قطعات روی آن نصب شده و از آن تغذیه میگیرند. مادر برد همچنین اصلی ترین قطعه ی موجود در لپ تاپ است و انواع مختلفی نیز به نسبت برند لپ تاپ دارد و نمیتوان مانند کیس کامپیوتر از هر برندی برای تعویض آن استفاده نمود و هر کدام از قطعات را تا اندازه دلخواه خود ارتقا دهیم.

پردازنده یا CPU :

پردازنده نیز قطعه ای میباشد که روی مادربرد نصب شده و اغلب دارای فن برای نک نمودن خود است . زیرا سی پی یو قطعه ای حیاتی برای تقسم پروسه ها و انجام کار ها با اولویت و انجام محاسبات است و به دلیل کار زیاد از خود گرما ایجاد کرده که برای دفع آن نیاز به یک فن برای دفع دمای پردازنده داریم و اغلب سرعت فن نیز قابل تنظیم در تنظیمات بایوس سیستم یا قابل تنظیم در نرم افزار های پیش فرض میباشد.

اغلب پردازنده های لپ تاپ نیز مبتنی بر دو برند زیر است.

AMD

INTEL

گذرگاه یا FSB:

این قطعه را میتوان یک پل بین پردازنده و رم در نظر گرفت . این پل وظیفه دارد اطلاعات را از طریق خود بین پردازنده و رم انتقال دهد و حال هرچه ای پل کوتاه تر و عریض تر باشد ، انتقال اطلاعات بین این دو قطعه سریع تر انجام میگردد و واحد اندازه گیری این سرعت نیز فرکانس میباشد.

حافظه پنهان و یا کش ( CASH) :

برای حداکثر استفاده از سی پی یو و سرعت آن میبایست اطلاعات را با بیشترین سرعت به پردازنده انتقال دهیم و برای این کار نیاز به این حافظه پنهان داریم.

زیرا که سرعت پردازنده بسیار بیشتر از رم بوده و باید زمانی را منتظر انتقال اطلاعات توسظرم بماندو در این صورت در اینجا اتلاف وقت به وجود می آید زیرا که ما میخواهیم بیشترین استفاده را از پردازنده ببریم و برای این هدف پردازنده میبایست بیکار نباشد.

به طور خلاصه رم اطلاعات را به این حافظه ریخته و پردازنده اطلاعات را بعد از اتمام کار خود از این حافظه بر میدارد.

کارت گرافیک :

این قطعه وظیفه دارد تا تصاویر را برای نمایش به کاربر به نمایشگر انتقال دهد و خود نیز دارای مقدار از پیشتعریف شده ی حافظه است . حال هرچه این حافظه بیشتر باشد کیفیت و سرعت این تصاویر بیشتر خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که برای کاربران بسیار پیش می آید ریختن مایعات بر روی لپ تاپ است . لپ تاپ ها تمامی قطعات خود را در زیر کیبورد یا صفحه کلید خود مخفی کرده اند و مایعات از راه صفحه کلید میتوانند به قطعات داخلی آسیب جدی وارد کنند.

ما در ادامه میخواهیم برای نجات لپ تاپ شما در صورت امکان راه هایی را بیان کنیم.

در اولین اقدام شما باید ترس را کنار گذاشته و در سریع ترین زمان ممکن آداپتور لپ تاپ را از برق در آورده و باتری لپ‌تاپ را نیز از آن خارج کنید.

سعی کنید این کار را در سریع ترین زمانی که میتوانید انجام دهید تا از اسیب رسیدن به قطعات لپ تاپ خود جلوگیری به عمل آورید.

در دومین اقدام شما باید لپ تاپ را طوری قرار دهید تا از نفوذ بیشتر مایعات ریخته شده بر روی صفحه کلید آن به داخل لپ‌تاپ جلوگیری کنید . مثلا لپ تاپ را در خلاف جاذبه قرار دهید

در سومین اقدام سعی کنید لپ تاپ خود را با دستمال یا پارچه ای که قابلیت جذب کنندگی بالای مایعات را دارد خشک کرده و یا در صورت امکان اغشته به الکل کرده و بر روی لپ تاپ بکشید. زیرا که الکل خاصیت جذب کنندگی بالایی داشته و خود نیز بسیار سریع خشک میشود.

در آخر حداقل 4 ساعت لپ تاپ را روشن نکنید تا قطعات موجود در صورت خیس بودن خشک شوند.

اگر شما مطمعن هستید که در داخل لپ تاپ شما مایعات نفوذ کرده میبایست لپ تاپ را باز کرده و قطعات داخل را شستوشو و یا خشک کنید و در این صورت باید تخصص کافی را داشته باشید ولی پیشنهاد میکنیم که این کار را خودتان انجام نداده و به یک متخصص مجرب بسپارید زیرا در صورت نداشتن تخصص میتوانید اسیب های جبران ناپذیری به قطعات داخلی لپ تاپ خود وارد نمایید.

مشکل دیگری که ممکن است برای شما پیش آید روشن نشدن لپ تاپ است.

در این صورت شما چند اقدام را بیشتر نمیتوانید انجام دهید و در صورت حل نشدن مشکل میبایست لپ تاپ را به متخصص مجرب جهت تست قطعات تحویل دهید.

اولین اقدام میبایست اداپتور لپ تاپ را از برق دراورده و باتری را نیز خارج کنید .

در اقدام دوم شما باید با سشوار و یا دستگاه باد با دمای سرد به داخل لپ تاپ از طریق ورودی و خروجی های هوای لپ تاپ باد بگیرید . که تا حدودی باعث تمیز شدن و خروج خاک از داخل لپ تاپ میگردد.

درصورتی که فکر میکنید باتری شما شارژ کافی ندارد انرا با اداپتور حدود 2 ساعت به برق متصل کنید و در صورت روشن نشدن لپ تاپ باید به یک تعمیر کار مجرب مراجعه نمایید.

مشکل دیگری نیز وجود دارد که کاربران بسیار با آن مواجه میشوند

این مشکل نیز به این شرح است که شما لپ تاپ را روشن میکنید ، لپ تاپ روشن شده ولی هیچ گونه تصویری مشاهده نمیکنید.

در اغلب اوقات کاربران فکر میکنند که مانیتورشان سوخته و یا دچار مشکل شده و وقتی به بعضی از همکاران مراجعه میکنند ای همکاران بدون توجه به سالم بودن مانیتور آنرا تعویض میکنند.

در صورتی که بیشتر اوقات امکان دارد مانیتور سالم بوده و فقط فیش اتصال آن قطع شده باشد و با وصل نمودن این فیش مشکل شما حل شده و نیازی به هزینه اضافی نداشته باشید.

ما نیز به شما پیشنهاد میکنیم در صورت پیدایش هرگونه مشکل لپ تاپ خود را به متخصص های باتجربه و مجرب بسپارید.

لپ تاپ ها به دلیل کوچک بودن فضا برای قطعات داخلی خود اغلب بیشتر از کامپیوتر ها دچار خرابی میشوند. لپ تاپ ها نیز باید بصورت دوره ای سرویس داخلی شده که این سرویس عبارتست از نظافت داخلی دستگاه و سرویس فن ها و روغن کاری .

سرویس دوره ای دستگاه باعث میشود که خرابی دستگاه شما تا 80 درصد کاهش یافته و عملکرد دستگاه شما بسیار بهتر از قبل شود.

در صورت خرابی قطعات نیز میبایست در صورت امکان قطعات تعمیر و در صورت نبودن شرایط تعمیر قطعه مورد نظر تعویض گردد .

شرکت پانته آ با داشتن تیم تخصصی در زمینه تعمیر سخت افزاری و سرویس انواع لپ تاپ ها و کامپیوتر ها و همچنین 20 سال سابقه درخشان در خدمت شما میباشد.

شما نیز میتوانید از دو راه با تیم و کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما

پر کردن فرم سفارش

در صورت تمایل به تماس با ما شماره تلفن شرکت پانته آ در گزینه درباره ما و در آخر سایت موجود میباشد و در صورت تمایل به پر کردن فرم سفارش نیز کاشناسان ما به سرعت با شما تماس حاصل میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *