لپ تاپ - PC, مقالات

تفاوت حافظه SSD  و HDD

امروزه افراد برای افزایش سرعت کامپیوتر و لپتاپ خود دست به ارتقای اجزای آن می‌زنند.

یکی از مهمترین اجزایی که نقش بسزایی در افزایش سرعت سیستم شما دارد حافظه های SSD هستند. در ادامه تفاوت HDD با SSD را شرح می‌دهیم.

HDD چیست؟

HDD مخفف HARD DISK DRIVE یا هارد دیسک سخت است، تکنولوژی که بیش از 60 سال قدمت دارد. در این تکنولوژی اطلاعات برروی پلاتر ذخیره شده و با چرخش پلاتر اطلاعات توسط هد خوانده می شود.

. سرعت چرخش این هاردها 5400 دور در دقیقه و 7200 دور در دقیقه است. البته در حالت فشار تا 15000 دور نیز می‌رسد. این هاردها در ازای فضای زیادی که در اختیار قرار می‌دهند دارای قیمت پایین تری هستند.

SSD چیست ؟

مخفف کلمه ی SOLID STATE DRIVE به معنای دیسک حالت جامد است. می‌توان گفت SSDها نسخه‌ی بروز شده و پیشرفته تر فلش مموری ها هستند. در SSD ها خبری از هد و پلاتر نیست.

یکی از مزیت های حافظه های SSD سرعت بسیار بالای آنهاست.برخلاف HDD ها که پلاتر با چرخش خود باعث خوانده شدن اطلاعات توسط هد می‌شد، حافظه های SSD مستقیما به اطلاعات دسترسی دارند و عملیات read/write با سرعت بسیار بالاتری انجام می‌شود. در جدول زیر مقایسه این حافظه را داریم.

اگر شماهم به دنبال افزایش سرعت کامپیوتر و یا لپتاپ خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک حافظه‌ی SSD در کنار هارد معمولی خود استفاده کنید. با نصب ویندوز و برنامه های کاربردی برروی SSD سرعت بالا آمدن ویندوز و اجرای برنامه ها به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *