چاپگر, مقالات

نقش هد در پرینتر های جوهر افشان

نقش هد در پرینتر های جوهر افشان

در پرینتر های جوهر افشان مهمترین قطعه‌ای که وجود دارد، هد پرینتر است. این قسمت به دلیل حساس بودن بعنوان قلب پرینتر شناخته میشود. هد در پرینترهای جوهر افشان وظیفه‌ی انتقال جوهر به روی کاغذ را از طریق نازل کوچکی که روی آن قرار دارند، به عهده دارد. در صورتی که کوچکترین گرفتگی در قسمت نازل های هد بوجود بیاید، عمل چاپ بصورت کامل و با کیفیت انجام نمیشود. در این مقاله به بررسی عملکرد هد پرینتر و نقش هد در پرینتر های جوهر افشان می پردازیم.

عملکرد هد پرینتر:

عمل چاپ در پرینتر های جوهر افشان با سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی و یک رنگ مشکی انجام میگیرد. در صورتی که بخواهید تصاویر با کیفیت تری داشته باشید، باید از پرینتر های جدیدتر که دارای 6 رنگ هستند، استفاده کنید. این چاپگرها علاوه بر 4رنگ ذکر شده، دارای دو رنگ آبی روشن و قرمز روشن نیز هستند.

رفع گرفتگی هد پرینتر:

برای رفع گرفتگی هد به دو صورت میتوانید عمل کنید:

1-استفاده از محلول: برای اینکار احتیاج به محلول پاک کننده‌ی هد(حلال) دارید- همیشه سعی کنید این حلال را از مراکز معتبر خریداری کنید. مرغوب و استاندارد نبودن این محصول و استفاده از آن میتواند آسیب زیادی به دستگاه وارد نماید- هد پرینتر باید به مدت 24 تا 48 ساعت درون این محلول قرار بگیرد تا بطور کامل گرفتگی برطرف شود. در صورتی که با این کار مشکل برطرف نشد، باید به فکر تعویض هد چاپگر باشید. برای هر گونه تعمیر یا تعویض و یا عمل رفع گرفتگی هد پرینتر، با کارشناسان ما در شرکت پانته‌آ تماس بگیرید.

2-استفاده ازHead Clean دستگاه: در قسمت تنظیمات دستگاه وارد Control Panel شوید و در بین گزینه به روی Printers and Scanners کلیک کنید. (در این قسمت تمامی پرینتر هایی که تاکنون به آنها متصل شده اید،نمایش داده می شود.) به روی پرینتر مورد نظر کلیک کنید و به قسمت Properties وارد شوید.(در این قسمت میزان جوهر باقی مانده در دستگاه نشان داده می شود.) در صورتی که میزان جوهر باقیمانده در حد استاندارد است، ولی کیفیت چاپ پایین است، احتمالا مشکل از گرفتگی هد دستگاه است. گزینه‌ی Printing preferences را انتخاب و وارد تب Services شوید. در پنجره‌ی جدید وارد maintenance شده و دستور Head clean را انتخاب و Start را بزنید تا عمل تمیز کردن هد بطور خودکار انجام شود.

نکته‌ی مهم: بطور کلی در اثر مرور زمان و کار مداوم دستگاه، قطرات اضافی در قسمت زیر هد رسوب کرده و باعث گرفتگی این بخش می شود.به همین خاطر سرویس دوره‌ای پرینتر و کاتریج های استفاده شده در آن توصیه میشود

دلایل گرفتگی هد چاپگر:

گاهی اوقات برخی عوامل موجب می شوند که هد پرینتر شما دچار گرفتگی گردد. در اینصورت متن یا تصویر چاپ شده، کم رنگ و یا دارای خطوط سفید رنگ است.

– بطور معمول پرینترهای جوهر افشان برای چاپ بهتر و با کیفیت بیشتر باید مدام در حال چاپ باشند.(بطور معمول در هفته یکبار) در غیر این صورت جوهر در قسمت هد و نازل ها خشک شده و این امر موجب گرفتگی این قسمت ها می گردد.

-عامل دیگری که موجب گرفتگی هد می شود، استفاده از جوهر نامرغوب است. کیفیت جوهر درپرینترهای جوهر افشان بسیار مهم است، بطوریکه که استفاده از جوهر غیر استاندارد علاوه بر اینکه کیفیت چاپ را پایین می آورد، موجب آسیب رساندن به این قسمت و دیگر قسمت های چاپگر شما می شود و هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند.

-از دلایل دیگر انسداد لوله ها وجود هوا است. هوا میتواند گرد و غبار را به همراه خود به درون لوله ها ببرد. این آلودگی ها به همراه جوهر موجود در لوله ها تبدیل به رسوب می گردد و باعث گرفتگی آنها می شود.

 

همکاران ما در شرکت پانته‌آ آماده‌ی پاسخگویی به سئوالات شما در این زمینه می باشند.

منتظر مقالات دیگر ما باشید و  ما را در وب سایت Panteaco.irهمراهی کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *