مقالات, چاپگر

انتخاب پرینتر خانگی و اداری | راهنمای کامل

با توجه به ویژگی ها و فاکتورهای بسیار زیاد، انتخاب چاپگر عالی بسیار پیچیده به نظر می رسد. در اینجا چگونگی انتخاب پرینتر بی نقص، چه برای یک کسب و کار بزرگ چه کوچک و چه کاربرد خانگی، آمده است.
اگرچه ما در دنیای دیجیتال و Wi-Fi زندگی می کنیم، هنوز هم بسیاری از افراد و مشاغل از جوهر و کاغذ استفاده می‌کنند. خرید چاپگر مناسب می تواند یک تصمیم مهم باشد. دستگاه مناسب می تواند دنیایی از تفاوت را ایجاد کند، در طولانی مدت در وقت و هزینه شما صرفه جویی می کند. از طرف دیگر، انتخاب اشتباه می‌تواند ناامیدی زیادی برای شما ایجاد کند ، بنابراین مهم است که مدلی را انتخاب کنید که نیازهای خاص شما را برآورده کند.
چالش اینجاست: از آنجا که فناوری چاپگر امروزی بسیار پیشرفته و متنوع است، دانستن اینکه از کجا جستجو را شروع کنید دشوار است. حتی اصطلاحات در ابتدا می توانند ترسناک باشند. بین جوهر افشان، لیزری، سوپرتانک و تونر، انتخاب گزینه ها شما همیشه ساده نیست. خبر خوب برای خریداران چاپگر: این راهنمای انتخاب چاپگر برای کمک به شماست.
 

1- انتخاب تکنولوژی چاپگر

بسته به آنچه بیشتر مواقع چاپ می کنید ، با انتخاب مهمی بین چاپگر جوهر افشان و لیزر روبرو هستید. هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.
 

پرینتر جوهر افشان InkJet

اگر به طور معمول ترکیبی از متن، گرافیک و عکس را چاپ می کنید، جوهر افشان انتخاب خوبی است. آنها می توانند تقریباً هر چیزی را چاپ کنند و به ویژه در عکس نسبت به چاپگرهای لیزری بسیار عالی هستند.
بیشتر جوهر افشان ها متن سیاه و سفید را با سرعت 5 تا 18 صفحه در دقیقه تولید می کنند اما برای عکسهای رنگی بسیار کندتر هستند.
برخی از جوهر افشان ها می توانند چاپ های بدون حاشیه را نیز انجام دهند که معمولاً بر روی کاغذهای 6 x 4 اینچی انجام می شود. اگر قصد دارید این کار را انجام دهید، به دنبال چاپگری با سینی کاغذ 6 x 4 اینچی یا سینی دوم باشید، که تغذیه کاغذ با این اندازه را آسان می‌کند.

پرینتر لیزری Laserjet

اگر فقط اسناد متنی را چاپ می‌کنید، انتخاب پرینتر لیزری کاملاً منطقی است. پرینترهای لیزری متن سیاه و سفید واضحی را تولید می کنند و بعضی از آنها اسناد رنگی و گرافیکی را هم چاپ می‌کنند.
اما چاپگرهای لیزری به طور کلی برای چاپ عکس مناسب نیستند. حتی مدلهایی که به صورت رنگی چاپ می کنند برای استفاده با عکس براق در نظر گرفته نشده اند و کیفیت عکس کاملاً ضعیف است.
لیزرها معمولاً نمی توانند کاغذهایی با اندازه غیرمعمول مانند کارت تبریک 6×4 اینچی چاپ کنند.
چاپگرهای لیزری معمولاً از نظر سرعت از جوهر افشان بهتر عمل می کنند و متن سیاه و سفید را با سرعت 9 تا 25 صفحه در دقیقه چاپ می‌کنند.
قیمت پرینترهای لیزری سیاه و سفید معمولاً به اندازه مدل های جوهر افشان با قیمت متوسط است.
 

2- کاربردهای دیگر به جز پرینت

تک کاره

عملکرد معمول یا اساسی چاپگرهای تک کاره تنها چاپ کردن است. بنابراین اگر نیازی به اسکن، کپی یا فکس ندارید یا اگر ماشین دیگری برای انجام آن کارها دارید یک چاپگر تک کاره مناسب شماست.

چندکاره

می‌توانید چاپگری تهیه کنید که قابلیت اسکن و کپی  را در اختیار شما قرار دهد. یک دستگاه چندکاره می تواند هزینه کمتری نسبت به چندین دستگاه جداگانه جمع شده در کنار هم داشته باشد.
توجه داشته باشید که اکثر چاپگرهای چندکاره ویژگی کمتری از اسکنرها، دستگاه های کپی و دستگاه های فکس مستقل در اختیار شما می‌گذارند. به عنوان مثال اگر شما نیاز به اسکن با سرعت  بالا دارید یک اسکنر جداگانه گزینه بهتری است. اسکنر دستگاههای چندکاره معمولا مسطح هستند  درحالیکه اسکنرهایی وجود دارند که از طریق تغذیه کاغذ اسکن می کند. اسکنرهای مسطح نه تنها اسناد بلکه صفحات و عکسهای کتاب را نیز کپی یا اسکن می‌کنند.
 

3- انتخاب پرینتر بر اساس قابلیت اتصال

  1. اشتراک گذاری بدون کابل Wi-Fi Direct: اکثر چاپگرهای خانگی امکان چاپ بی سیم از طریق WiFi را دارند. که به شما امکان می دهد بدون اینکه وارد شبکه داخلی شوید از روی لپ تاپ یا تلفن چاپ کنید. Wi-Fi Direct: یک اتصال نظیر به نظیر است که در واقع مربوط به شبکه Wi-Fi شما نیست. در عوض ، سیگنال ایمنی را مستقیماً بین دستگاه و چاپگر برقرار می کند. به عنوان مثال Apple’s AirPrint نوعی اتصال Wi-Fi Direct است و سایر سیستم عامل ها از فناوری های مشابه پشتیبانی می کنند. برای نیازهای چاپی در محل ، ایمن ، سریع و عالی است.
  2. چاپ بدون رایانه: بعضی از مدل ها می توانند عکس ها را مستقیماً از کارت حافظه دوربین چاپ و بارگیری کنند و چاپگر با ویژگی به نام PictBridge می تواند مستقیماً از دوربین دیجیتال متصل شود. بعضی از چاپگرها دارای Wireless PictBridge هستند که به آن Wi-Fi Direct نیز گفته می شود و به شما امکان می دهد مستقیماً از یک دوربین سازگار از طریق شبکه WiFi چاپ کنید. اتصال USB در چاپگرها معمول است و استاندارد USB-A بخصوص رایج است. به شما این امکان را می دهد تا درایوهای سخت خارجی و انواع مختلف دستگاه را متصل کنید ، سپس از صفحه منوی چاپگر برای چاپ مستقیم پرونده ها استفاده کنید. اگر نمی خواهید از رایانه خود به عنوان واسط کنید، مفید است.
  3. چاپ از هرجای دیگر: این فناوری جدید به شما امکان می دهد چاپگر خود را مستقیماً به وب وصل کنید. شما می توانید به هر کسی که انتخاب می کنید در چاپگر خانه یا محل کار خود اجازه چاپ بدهید. سرویس هایی مانند Google Cloud Print از گوشی موبایل، ، تبلت ، نوت بوک و هر دستگاه متصل به وب دیگر کار می‌کنند.
  4. اترنت: چاپگرها همچنین ممکن است به درگاه های اترنت برای اتصال سیمی به اینترنت مجهز باشند. در حالی که بسیاری از چاپگرهای لیزری جدیدتر از قابلیت های داخلی WiFi و بلوتوث بهره می برند، هنوز پرینترها به اتصال اترنت سیمی یا USB متکی هستند. دلیل؟ سرعت. WiFi فوق العاده همه کاره است و به دستگاه های مختلف اجازه می دهد تا از هرجایی به یکدیگر متصل شوند، اما سرعت چاپ دستگاه شما را کاهش می دهد. برای بسیاری از دفاتر، به ویژه آنهایی که رایانه ها در آنها از نوع قابل حمل نیستند، سرعت چاپ مهمتر از قابلیت انعطاف پذیری است.
  5. NFC : در برخی از مدل ها موجود است و به شما امکان می دهد چاپگر خود را به تلفن هوشمند یا تبلت متصل کنید به این صورت که دستگاه را به سادگی با یک قسمت مشخص در چاپگر تماس دهید. گوشی یا تبلت شما هم باید قابلیت NFC را داشته باشد.
  6. چاپ ابری: بسیاری از چاپگرهای کاملاً برجسته ، به ویژه AIO ، اکنون ویژگی های مبتنی بر اینترنت را ارائه می دهند که به شما امکان می‌دهد به عکسهای ذخیره شده در سایتهایی مانند Facebook ، Flickr ، Dropbox و Google Drive دسترسی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که اگر چاپگر شما به اینترنت متصل نباشد، نمی توانید از طریق دستگاه هایی مانند تلفن هوشمند یا تبلت به سرویس های گفته شده دسترسی پیدا کنید یا در آن چاپ کنید.
  7. کارتهای SD: ممکن است بعضی از چاپگرها اسلات کارتهای SD را نیز داشته باشند ، سپس می توانید با استفاده از منوی چاپگر آنها را جستجو کرده و فایلهای انتخابی را برای چاپ انتخاب کنید. این امر به ویژه برای عکاسانی که می توانند کارت های SD را مستقیماً از دوربین به چاپگر منتقل کنند بسیار مفید است.

4- هزینه چاپ به ازای هر برگ

هزینه هر صفحه معیار مهمی است که باید هنگام خرید یک چاپگر لیزری کارآمد در نظر بگیرید زیرا تعریف می کند که در دراز مدت چه مبلغی را برای کارتریج هزینه خواهید کرد. آنچه شما می خواهید یک چاپگر لیزری مقرون به صرفه با هزینه کم در هر صفحه است. کارتریج ها دارای قیمت و بازده متفاوت هستند. (بازده تعداد صفحاتی است که می توانید انتظار داشته باشید با یک کارتریج چاپ کنید.) برای تعیین هزینه چاپ در هر صفحه، هزینه خرید یا شارژ کارتریج را بر بازده تقسیم کنید. چاپگرهای جوهر افشان Supertank از کارتریج های جایگزین گران قیمت صرف نظر می کنند و از مخازن قابل شارژ مجدد با یک بطری جوهر استفاده می کنند. هرچند هزینه این مدل ها زیاد است، اما با گذشت زمان می توانند در هزینه شما صرفه جویی کنند.
 

5- ظرفیت ماهانه چاپ

هزر چاپگری برای کارایی ویژه ای  طراحی شده است. وقتی میزان چاپ مورد انتظار خود را با ظرفیت ماهانه چاپگر مطابقت می دهید، احتمال خرابی و تعمیرات غیرمنتظره را کاهش می دهید. استفاده طولانی فراتر از انتظارات فنی چاپگر می تواند منجر به خرابی مکرر و طول عمر کمتر برای دستگاه شما شود. بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، باید تعیین کنید که ماهانه چه مقدار چاپ می‌کنید.
برای کمک به مصرف کنندگان در انتخاب مدل مناسب، تولیدکنندگان ظرفیت ماهانه چاپ را به عنوان بخشی از مشخصات فنی اعلام می‌کنند.
 

6- سرعت چاپ صفحه در دقیقه (PPM)

سرعت چاپ که با نام PPM یا صفحات در دقیقه نیز شناخته می شود، می تواند به طور گسترده ای بین مدل های مختلف چاپگر لیزری متفاوت باشد. بیشتر مدل های مقرون به صرفه با سرعتی بین 25 تا 50 صفحه در دقیقه چاپ می کنند که برای بیشتر اهداف تجاری مناسب است. مدل های پیشرفته می توانند 100 صفحه در دقیقه یا بیشتر چاپ کنند.  همیشه برای دستیابی به سرعت باید هزینه کنید.
 

7- اندازه کاغذ پذیرفته شده

چاپگرهای لیزری معمولاً برای چاپ اسناد اداری خریداری می شوند و بیشتر آنها می توانند کاغذهایی با اندازه استاندارد را پشتیبانی کنند. حتماً قبل از خرید در مورد مشخصات اندازه کاغذ تحقیق کنید. اگر در اندازه های بزرگتر از استاندارد چاپ می کنید، ممکن است برای انجام کار به چاپگر مخصوص نیاز داشته باشید. خوشبختانه ، در حال حاضر بسیاری از چاپگرها دارای سینی های اختصاصی برای چاپ روی کاغذهای مخصوص با اندازه های غیرمعمول یا وزن های مختلف هستند. اندازه سینی ورودی را نیز در نظر بگیرید. سینی های کوچکتر شما را ملزم به افزودن کاغذ به طور مداوم می کند، در حالی که یک سینی با ظرفیت250 صفحه می تواند آن را به صورت یکبار در ماه درآورد.

8- چاپ خودکار دوبلکس

چاپ دو طرفه به شما در صرفه جویی در هزینه کاغذ کمک می کند. فقط گزینه “چاپ دورو” را در تنظیمات چاپگر انتخاب کنید. هرچند می‌توانید این کار را در پرینترهای یک رو زن  به صورت دستی هم انجام دهید ولی اگر تعداد چاپ شما زیاد است، پرینتر دو روزن گزینه بهتری است.

9- تک رنگ یا رنگی

به طور سنتی ، بیشتر چاپگرهای لیزری فقط به صورت سیاه و سفید چاپ می کنند. آنها همیشه برای متن تمیز و واضح بهترین بوده اند ، اما ماهیت مکانیسم چاپ آنها برای تصاویر با کیفیت عکس طراحی نشده است.  مدل های چاپگر رنگی  برای افزودن رنگ به نمودارها، جداول و سایر عناصر طراحی مناسب است.
 

10- اندازه چاپگر

اگر در یک دفتر کوچک کار می کنید یا چاپگری برای خانه خود خریداری می کنید، فضا مهم است. همیشه اندازه های ذکر شده توسط سازنده را بررسی کنید تا در مورد اندازه واقعی تصور درستی داشته باشید. برخی از چاپگرهای لیزری نسبت به سایزهای دیگر جمع و جورتر طراحی شده اند، و نوآوری های اخیر چاپگر در فناوری منجر به تولید چاپگرهای LED شده است – حتی کوچکتر از چاپگرهای لیزری استاندارد.

11- کیفیت عکس

در گذشته ای نه چندان دور، تفاوت بین چاپگرهای جوهر افشان و چاپگرهای لیزری نقش آنها را مشخص می کرد. جوهر افشان برای تولید تصاویر کم هزینه تر و بسیار برتر بود ، ایده آل برای مصارف خانگی و خلاقانه ، در حالی که چاپگرهای لیزری متن ها را سریع و قابل اعتماد چاپ می کردند، که برای استفاده روزانه در دفتر کار ضروری است. امروزه، شکاف بین این دو تا حد زیادی کاهش یافته است، به ویژه هنگامی که صحبت از کیفیت تصویر لیزر می شود. اگر به دنبال عکس های با کیفیت بالا با چاپگر لیزری هستید، چندین مدل وجود دارد که کار بسیار مناسبی را انجام می دهند. از جمله این مدلها

  • HP Color LaserJet Pro M479fdw
  • Canon Color Image CLASS LBP622Cdw
  • Brother HL-L3210CW
  • HP Color Laserjet Pro M255dw
  • HP Officejet Pro 9025
  • Brother HL-L3290CDW
  • Brother MFC-L3710CW
  • Canon Color imageCLASS MF743Cdw
  • Lexmark MC3224adwe
  • Lexmark MC3224dwe
  • Lexmark CS510de Laser Printer
  • Xerox Phaser Color Laser Printer

12- گارانتی چاپگر

تقریباً هر چاپگر امروزه دارای ضمانت است، اما همه ضمانت ها برابر نیستند. برخی از ضمانت ها قطعات و تعویض را پوشش می دهند. برخی دیگر شامل خدمات حرفه ای در محل هستند. و طبیعتاً برخی از ضمانت نامه ها بیشتر از بقیه دوام می آورند. قبل از خرید، به گارانتی خود نگاه کنید، این امر به شما کمک می کند تا از سردرد جلوگیری کنید 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *