مقالات, چاپگر

انواع کارتریج چاپگر

احتمالاً شما هم پس از اتمام جوهر یا تونر کارتریج خود بارها اقدام به شارژ کارتریج کرده اید. اما بالاخره پس از چندین بارشارژ یا حتی تعویض قطعات کارتریج شما غیرقابل استفاده شده و مجبورید یک کارتریج نو تهیه کنید.  خرید کارتریج چاپگر جایگزین کمی مشکل است. این دستگاه ها می توانند پرهزینه و گیج کننده باشند. صدها نمونه از چندین تولید کننده و انواع چاپگر را می توانید انتخاب کنید. در این مقاله، ما انواع کارتریج چاپگر و نحوه انتخاب مناسب برای نیاز خود را بررسی خواهیم کرد.
 

انواع کارتریج چاپگر از نظر تکنولوژی مورداستفاده

کارتریج چاپگر دو نوع دارد: کارتریج جوهری و کارتریج تونر. هر یک از آنها هدفی متفاوت را دنبال می کند.
 

کارتریج های جوهری


کارتریج جوهری بخشی از چاپگر جوهر افشان است که جوهر را برای چاپ ذخیره می کند. هر کارتریج جوهر دارای یک یا چند مخزن است. سازندگان یک تراشه خاص را روی کارتریج متصل می کنند تا بتوانند به چاپگر سازگار متصل شوند.
کارتریج های جوهری حاوی جوهر مایع سیاه یا رنگی هستند و فقط با چاپگرهای جوهر افشان کار می کنند. کارتریج های جوهری بر روی چاپگرهای InkJet ساخته شده اند که با جت های قدرتمند جوهر مایع را روی صفحه می پاشند. این جوهر ترکیبی پیچیده از رنگها و رنگدانه ها است که باعث تولید رنگ دقیق می شود. این نوع کارتریج اغلب توسط عکاسان استفاده می شود. در اینجا مزایا و معایب کارتریج های جوهری ذکر شده:
مثبت

  • کارتریج های جوهر افشان متن، تصاویر رنگی و عکس ها را به خوبی چاپ می کنند
  • چاپ دقیق رنگی از کارتریج های سه رنگ
  • یک انتخاب مقرون به صرفه برای چاپ منظم و کم حجم

منفی

  • اگر مرتباً چاپ می کنید، تعویض کارتریج جوهری چاپگر می تواند هزینه بر باشد
  • اگر یک رنگ کم شد، باید کل کارتریج سه رنگ را تعویض کنید

کارتریج های تونری


کارتریج های تونری را تونرهای لیزری نیز می نامند زیرا اجزای قابل مصرف پرینترهای لیزری هستند. تونر یک پودر خشک و مرکب از ذرات پلاستیکی میکروسکوپی است. این نوع کارتریج برای چاپگر لیزری استفاده می شود که در آن پودر گرم می شود، به صورت الکترونیکی شارژ می شود و از طریق درام چرخان درون دستگاه روی کاغذ قرار می گیرد. روند چاپ لیزر منجر به چاپ سریع و کارآمد مناسب برای پروژه های بزرگ چاپ می شود. کارتریج های تونری مانند در چاپ متون واضح و تقریباً عالی بسیار دقیق هستند. مصرف كنندگانی كه زیاد چاپ می‌كنند ، به دلیل بازدهی زیاد ، احتمالاً یك چاپگر لیزری با كارتریج جوهر تونر خریداری می كنند.
مثبت

  1. مناسب برای چاپ با حجم زیاد
  2. چاپهای تک رنگ واضح و تقریباً عالی را تولید می کند
  3. گزینه ای مقرون به صرفه برای مدارس و مشاغل که به چاپ سنگین اسناد نیاز دارد

منفی

  1. می تواند گزینه ای گران قیمت برای چاپ کم حجم باشد
  2. برای چاپ عکس توصیه نمی شود زیرا آنها نمی توانند همان کیفیت کارتریج های جوهر افشان را تولید کنند

کارتریج جوهری جامد


کارتریج های جوهری جامد در داخل چاپگرهای جوهری جامد موجود است و یکی از کارتریج های سازگار با محیط زیست است که می توانید خریداری کنید. این کارتریج ها از موادی مانند تشکیل شده اند که در مایع ذوب می شوند. جوهرهای جامد به دلیل رنگ دقیق و زنده شناخته شده اند و گرانتر از کارتریج های تونر و جوهر هستند.
 
مثبت

  • کیفیت چاپ برجسته با رنگ های شفاف و زنده
  • استفاده آسان و نصب

منفی

  • گران تر از کارتریج های جوهری

انواع کارتریج چاپگر از نظر کیفیت ساخت

آیا کیفیت را به قیمت جوهر کارتریج ترجیح می دهید یا می خواهید در هزینه چاپ بیشتر صرفه جویی کنید؟ اگر به دنبال نوع خاصی از کارتریج برای نیازهای چاپی خود هستید، کارتریج های زیر را در نظر بگیرید.

 

کارتریج های اورجینال


OEM مخفف سازنده تجهیزات اصلی (Original Equipment Manufacturer) است. اگر یک کارتریج با علامت OEM   ساخته شده باشد، توسط همان سازنده چاپگر تولید شده است ، یعنی Epson ، HP ، Brother و غیره. کارتریج های OEM به طور کلی گران ترین هستند، اگرچه این نوع کارتریج چاپگر بهترین کیفیت را ارائه می دهند.
 
مثبت

  • کیفیت و عملکرد ثابت
  • قطعات و مواد ساخت جدید
  • تولید شده توسط سازنده تجهیزات اصلی

منفی

  • قیمت کارتریج چاپگر می تواند گران باشد
  • هزینه های عملیاتی می تواند زیاد باشد

کارتریج های سازگار


تولید کنندگان شخص ثالث کارتریج های سازگار را به عنوان گزینه های مقرون به صرفه برای کارتریج های جوهری OEM تولید می کنند. بسته به تولید کننده ، می توانید 50٪ – 70٪ از قیمت OEM صرفه جویی کنید. این کارتریج ها که با تراشه اتصال هوشمند ساخته شده اند، با طیف گسترده ای از چاپگرها کار می کنند و کیفیت جوهر آنها ممکن است بسته به سازنده متفاوت باشد.
 
مثبت

  • شما می توانید 50٪ – 70٪ از قیمت را صرفه جویی کنید
  • اگر در حجم زیاد چاپ می کنید، پس انداز در هزینه های عملیاتی می تواند اضافه شود
  • سازگار با محیط زیست است و باعث بازیافت می شود

منفی

  • شما باید اطمینان حاصل کنید که محصول مطمئنی را دریافت کرده اید

نوع کارتریج چاپگر بازسازی شده


کارتریج های بازسازی شده کارتریج های فرسوده ای هستند که توسط سازنده ای نوسازی شده اند. قطعات داخلی بررسی شده و برخی از آنها ممکن است قبل از پر کردن مجدد دستگاه با تونر جدید یا جوهر، با قطعات جدید جایگزین شوند.
هنگام خرید کارتریج بازسازی شده، باید اطمینان حاصل کنید که واحدها توسط تولید کننده دوباره تراشه خورده اند. اگر تراشه جایگزین نشده باشد ، ممکن است ردیابی سطح جوهر انجام نشود.
 
مثبت

  • بسیار مقرون به صرفه تر از کارتریج های OEM
  • ممکن است جوهر بیشتری نسبت به برخی از کارتریج های OEM در خود جای دهد

منفی

  • شما باید اطمینان حاصل کنید که محصول مطمئنی را دریافت کرده اید

بسته های ترکیبی


بسته های ترکیبی وسیله ای مقرون به صرفه برای خرید همزمان چند کارتریج فراهم می کنند. این واحدهای مفید دارای همان رنگ جوهر، سیاه و رنگی هستند و می توانند برای چاپگرهای جدید بسیار مفید باشند.
حتی اگر گران باشد، می توانند ارزش بیشتری نسبت به کارتریج های جداگانه داشته باشند، به شرطی که از جوهر سیاه و رنگی استفاده کنید.
 
مثبتx

  • مقرون به صرفه
  • در یک خرید می توانید چند کارتریج داشته باشید.

منفی

  • شما باید هزینه بیشتری برای خرید اولیه بدهید

کدام نوع کارتریج چاپگر برای شما مناسب است؟

مقایسه کارتریج های چاپگر به عوامل مختلفی از جمله هزینه، مصرف و کیفیت بستگی دارد. ما از نظر بازده، کیفیت تصویر و هزینه مقایسه ای کرده ایم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر است.
 

عملکرد صفحه

هر کارتریج بازده خاصی دارد. بازده صفحه تعداد تخمینی صفحاتی است که انتظار می رود کارتریج قبل از اتمام جوهر چاپ کند. این از هر سری کارتریج متفاوت است.
برای اطمینان از اینکه تولید کنندگان از استانداردهای یکسانی پیروی می کنند ، هر کارتریج مطابق با مشخصات ISO / IEC 24711 تست عملکرد صفحه را انجام می دهد. این آزمون بازده صفحه استاندارد کارتریج جوهری را تعیین می کند و زمینه را برای مقایسه محصولات مختلف در اختیار مشتریان قرار می دهد.
 

اندازه کارتریج

انواع کارتریج چاپگر جوهرافشان در دو اندازه مختلف تولید می شوند، به همین دلیل بازده صفحه آنها متفاوت است. کارتریج های با عملکرد بالا (XL) صفحات بیشتری نسبت به حالت استاندارد چاپ می کنند و به طور کلی برای فعالیت های چاپ با حجم بالا مقرون به صرفه تر هستند. کارتریج های استاندارد در مقایسه با کارتریج های پر بازده هزینه کمتری دارند و برای کاربرانی که مداوم چاپ نمی کنند گزینه های بهتری هستند. برخی از چاپگرها کارتریج های اضافی XL را نیز ارائه می دهند، بنابراین برای تعیین بازده صفحه چاپگر خود، حتما مشخصات موجود در وب سایت سازنده را بررسی کنید.
مثال:

  • عملکرد HP 64  اندازه استاندارد کارتریج جوهری عملکرد صفحه – 200 صفحه.
  • عملکرد HP 64XL  اندازه عملکرد بالا عملکرد صفحه – 480 صفحه.

سرعت و عملکرد

اگر به دنبال سرعت چاپ هستید، بدانید که هر دو چاپگر لیزری یا جوهر افشان بسته به مدل می توانند سرعت چاپ بسیار خوبی داشته باشند. در حالی که به نظر میرسد که جوهر افشان کندتر از لیزری است، اما پیشرفت های جدید Brother ، Epson و HP نشان داد که جوهر افشان های سطح بالا اکنون می توانند چاپگرهای لیزری را از نظر سرعت چاپ دنبال کنند.
اگر روی یک محصول جوهر افشان یا لیزری گران قیمت سرمایه گذاری کنید، می توانید حدود بیست صفحه در دقیقه  (ppm) سرعت چاپ داشته باشید. جوهر افشان ارزان تر می تواند سرعت چاپ 6 صفحه در دقیقه (ppm) داشته باشد، در حالی که یک چاپگر لیزری ارزان قیمت می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.
 

کیفیت متن و تصویر

در حالی که چاپگرهای لیزری معمولاً عملکرد سریع تری دارند، اما نمی توانند با کیفیت تصویر جوهر افشان رقابت کنند. از آنجا که جوهر افشان از جوهر مایع استفاده می کند، باید رنگها را با دقت بیشتری ترکیب کرده و تصاویر کاملاً رنگی را چاپ کند. اگرچه همیشه در حال چاپ اسناد هستید، چاپگر لیزری می تواند سرعت و کیفیت بسیار بهتری را ارائه دهد.
 

هزینه چاپ

هزینه هر صفحه هزینه کارتریج چاپگر را تعیین می کند. هزینه هر صفحه  (CPP) مقداری است که شما هنگام چاپ یک سند در هر صفحه هزینه می کنید. برای محاسبه هزینه هر صفحه، بازده صفحه کارتریج چاپگر را بررسی کنید. کارتریج هایی که بازده صفحه بالایی دارند در طولانی مدت مقرون به صرفه تر هستند. سپس هزینه کارتریج را بر بازده صفحه تقسیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *