مقالات

تفاوت پرینتر جوهرافشان و پرینتر لیزری چیست؟

کدام چاپگر برای شما بهتر است؟ لیزری یا جوهر افشان؟

برای درک مشخصات چاپگر نیازی به تسلط کامل به  موارد فنی ندارید و به طور کلی مشخصات کمتری نسبت به کامپیوتر نیاز به بررسی دارد. اما یک تفاوت اساسی در فناوری وجود دارد که باید بدانید. هنگام خرید چاپگر جدید برای مصارف خانگی یا استفاده در دفتر، باید بین چاپگر جوهر افشان و چاپگر لیزری یکی را انتخاب کنید. این اولین و مهمترین تصمیمی است که هنگام انتخاب چاپگر خواهید گرفت. تفاوت پرینتر جوهرافشان و پرینتر لیزری در فرایندهای مختلف چاپ بر سرعت، عملکردها و کیفیت تصویر هر چاپگر تأثیر می گذارد. اجازه دهید کمی بیشتر به جزئیات بپردازیم.

چاپگر لیزری چیست؟

چاپگرهای لیزری دستگاههایی هستند که پودر تونر را برای ایجاد چاپ روی کاغذ ذوب می کنند. این نوع چاپگرها معمولاً اسنادی که در برابر لک و مقاوم در برابر محو شدن هستند را با سرعت زیادی چاپ می کنند. چاپگرهای لیزری با قرار دادن پرتوهای لیزر در یک درام یا گیرنده حساس به نور چرخشی کار می کنند تا تصویر صفحه را روی کاغذ بازتاب کنند. این کار نواحی از درام را متناظر با مناطق سیاه و سفید یا رنگی در تصویر شارژ می کند. با معکوس کردن شارژ در مناطق خاص، پرتوی لیزر می تواند الگوهایی مانند متن و تصاویر را بر روی گیرنده نور چاپ کند. سپس الگوی موجود بر روی درام با تونر دارای بار مثبت پوشانده می شود که به نواحی با بار منفی لیزر می چسبد. وقتی کاغذ از چاپگر عبور می کند، تونر از طریق بار الکتریکی به کاغذ منتقل می شود، جایی که می چسبد، ذوب می شود و یک تصویر تمیز ایجاد می کند.
 

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهر افشان دستگاه هایی هستند که قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می پاشند. چاپگر جوهر افشان با پاشش دقیق هزاران قطره ریز جوهر بر روی کاغذ، شبیه به نحوه نمایش تصاویر و صفحه های تلویزیون و رایانه از طریق خوشه های هزاران پیکسل، تصاویر را ایجاد می کنند.
کارتریج های جوهر معمولاً در رنگ های زرد، سرخابی و فیروزه ای به فروش می رسند. این سه رنگ اصلی با هم می توانند توسط چاپگر مخلوط شوند و هر رنگی را که برای کار چاپ لازم است تشکیل دهند.
هنگامی که کاغذ از طریق یک مجموعه غلتک تغذیه می شود، قطعه ای به نام هد چاپ به عقب و جلو حرکت می کند، دقیقاً جوهر را پاشش می کند. اگرچه این روش بسیار ساده تر از چاپگرهای لیزری است، اما به راحتی می تواند منجر به لک انداختن شود.
 

تفاوت در چیست؟ چاپگر لیزری در مقابل جوهر افشان

تفاوت پرینتر جوهرافشان و پرینتر لیزری در این است که یک چاپگر جوهر افشان از جوهر برای چاپ اسناد استفاده می کند ، در حالی که یک چاپگر لیزری از پودر استفاده می کند. با این حال، اختلافات بیشتری بین این دو وجود دارد که می تواند منجر به اختلاف سرعت، کیفیت تصویر و عملکرد شود. بر اساس نیاز خود، ممکن است یک نوع چاپگر را به نوع دیگر ترجیح دهید.
 

تفاوت کارتریج های تونر و جوهر چیست؟

تکارتریج های تونر یک ماده پودری است که در پرینترهای لیزری استفاده می شود، در حالی که کارتریج های جوهر یک ماده مایع است که در چاپگرهای جوهر افشان استفاده می شود.
 

 

کاربرد انواع چاپگر

اگر به دنبال چاپگر خانگی برای چاپ گاه به گاه هستید، بیشتر به شما توصیه می کنند که یک چاپگر جوهر افشان تهیه کنید. با این حال، یک شکایت رایج در مورد چاپگرهای جوهر افشان این است که اگر شما به طور مکرر از آن استفاده نکنید، جوهر خشک می شود. با این اوصاف، اگر بودجه آن را دارید ، اکیداً پیشنهاد می کنم به جای آن یک چاپگر لیزری با قیمت مناسب تهیه کنید. تونر مورد استفاده در چاپگرهای لیزری خشک نمی‌شود. گرچه چاپگرهای لیزری در اصل برای استفاده در دفتر ساخته شده اند ، اما به دلایل اقتصادی اکنون به محبوبیت چاپگر خانگی رسیده اند. پرینترهای لیزری از دوام بیشتری برخوردار هستند و می توانند مقادیر زیادی از اسناد تک رنگ و رنگی را به طور مکرر چاپ کنند. اگر حجم زیادی از اسناد را چاپ می کنید، بهترین دستگاه چاپگر لیزری است.
برای چاپ رنگی چطور؟ چاپگرهای لیزری رنگی برای چاپ رنگی روزمره مناسب هستند اما اگر می خواهید عکس های حرفه ای با وضوح بالا چاپ کنید، با چاپگر جوهر افشان عکس همراه شوید. چاپگرهای جوهر افشان عکس با کیفیت بالا برای تولید عکس هایی با جزئیات واضح و متنوع و رنگهای عمیق تر که عکاسان و خلاقان به آن احتیاج دارند، بطور ویژه طراحی شده اند.
 

تفاوت چاپگر لیزری و جوهرافشان از نظر کیفیت چاپ

به طور خلاصه، اگر شما نیاز به چاپ عکس های زنده با کیفیت دارید ، به دنبال یک چاپگر جوهر افشان عکس حرفه ای باشید که تصاویر با وضوح بالا تولید کند. اگر آنچه شما نیاز دارید یک چاپگر قابل اعتماد است که اسناد واضح را چاپ کند، یک چاپگر لیزری همان چیزی است که شما نیاز دارید.
چاپگرهای جوهر افشان با تصاویر رنگی بهتر هستند و چاپگرهای لیزری برای متن سیاه و سفید بهترین هستند. فناوری پشت این دو چاپگر همچنین محدودیت های آنها را در رابطه با کیفیت نتایج چاپ آنها تعیین می کند. این تفاوت هنگام چاپ عکسهای حرفه ای با وضوح بالا به طور محسوسی خود را نشان می دهد.
اگرچه هنوز چاپگرهای جوهر افشان در مورد عکسهایی با وضوح بالا که دارای تنوع و عمق رنگی باورنکردنی هستند، بر لیزر پیروز می شوند، اکنون چاپگرهای لیزری رنگی گزینه ای است که برای کسانی که به دنبال چاپ تصاویر رنگی با کیفیت متوسط ​​هستند، در حالی که  قابلیت اطمینان، استقامت و صرفه اقتصادی  از مزایای چاپگر لیزری در نظر گرفته می شود.
 

 

تفاوت پرینتر جوهرافشان و پرینتر لیزری از نظر سرعت چاپ

چاپگرهای لیزری برای پاسخگویی به نیازهای محل کار ساخته شده اند ، بنابراین آنها ساخته می شوند تا سریعتر چاپ کنند (بین 15 تا 100 صفحه در دقیقه یا ppm) ، در حالی که چاپگرهای جوهر افشان با سرعت کمتری در حدود 16 ppm چاپ می کنند. از آنجا که چاپگرهای لیزری سرعت بالاتری دارند ، قادر به تولید اسناد بیشتری در مقایسه با چاپگرهای جوهر افشان هستند و بنابراین از حجم چاپ ماهانه بالاتری برخوردار هستند.
چاپگرهای لیزری: 15 تا 100 صفحه در دقیقه
چاپگرهای جوهر افشان: 16 صفحه در دقیقه

تفاوت چاپگر جوهرافشان و لیزری در مواد مصرفی

ماندگاری تونرهای لیزری بیشتر از کارتریج های جوهرافشان است. بیشتر کارتریج های جوهر حاوی حجمی از جوهر هستند که معمولاً می توانند بین 135 تا 1000 صفحه چاپ کنند. در حالیکه بازده صفحه کارتریج تونر لیزری می تواند از 2000 تا بالا 10 هزار باشد!
با این حال مخزن جانبی چاپگرهای جوهر به کاربران چاپگر جوهر افشان این امکان را می دهند تا از داشتن حجم جوهر بیشتری در چاپگر خود لذت ببرند بنابراین مجبور نخواهند بود کارتریج را تعویض کنند.  ذکر این نکته ضروری است که این مقدار زیاد جوهر در چاپگر جوهر افشان تنها در صورت چاپ مداوم منطقی خواهد بود.
مخزن جوهر هنوز اشکالات این فناوری مانند خشک شدن جوهر و مسدود شدن نازل را به همراه دارند. اگر می‌خواهید از جایگزینی کارتریج به طور مکرر خودداری کنید اما مطمئن نیستید که به طور مکرر چاپ دارید، توصیه می کنیم با چاپگر لیزری رنگی همراه باشید. اگر روزانه اسناد رنگی زیادی چاپ می کنید که نیاز به کیفیت عکس ندارند مثلا چاپ اسناد و نمودارهای رنگی، چاپگرهای جوهر افشان گزینه خوبی است.
 

پرینترهای لیزری برای چه کسانی مناسب است؟

  • چاپ حجم زیاد اسناد سیاه و سفید دارند
  • به چاپگرهای سریع و با ظرفیت چاپ بزرگ نیاز دارند
  • نیازی به چاپ عکس با کیفیت ندارند
  • برای یک دفتر کار به چاپگر احتیاج دارند یا برای کارهای خانگی غیر عکس

چاپگرهای جوهر افشان برای چه کسانی مناسب است؟

  • به تصاویر با کیفیت بالا نیاز دارند. چاپگرهای جوهر افشان از تناژ متنوعی برخوردارند و در ترکیب رنگ ها نیز بهتر عمل می کنند.
  • چاپ روی طیف گسترده ای از انواع کاغذ دارند. چاپگرهای لیزری نمی توانند روی کاغذهایی که حساس به گرما هستند چاپ کنند، و این باعث محدود شدن انواع استفاده شما می شود
  • خیلی زیاد نیاز به چاپ ندارند. این چاپگرها سرعت کمتری دارند و ممکن است سینی های کاغذ آنقدرها ظرفیت نداشته باشند.

مزایا و معایب چاپگرهای جوهرافشان و لیزری

چاپگرهای جوهر افشان

موارد مثبت:

  • چاپگرهای جوهر افشان معمولاً کوچکتر و سبک ترند و این امر برای اتاق خواب یا دفتر کار در منازل ایده آل است.
  • در تولید چاپ با کیفیت عکس و اسناد با تصویر زیاد، بسیار عالی است، زیرا چاپگرهای جوهر افشان بهتر از چاپگرهای لیزری ترکیب و تولید رنگ های زنده را انجام می دهند.
  • قیمت چاپگر جوهر افشان کمتر از اکثر چاپگرهای لیزری است.
  • قبل از چاپ به زمان گرم شدن نیاز نیست.
  • می تواند روی انواع کاغذ چاپ کند، از جمله کاغذ عکس براق، کاغذ هنری دارای بافت و پارچ، کاغذهای نشاسته ای برای چاپ روی کیک
  • می تواند اندازه های بزرگتر کاغذ را در خود جای دهد.
  • کیت های پر کردن جوهر می توانند هزینه چاپ را کاهش دهند.

 
موارد منفی:

  • جوهر گران است، به خصوص برای کاربرانی که به طور منظم چاپ می کنند و به طور مداوم مجبور به خرید مجدد کارتریج بیشتر هستند.
  • بسیار کندتر از چاپگرهای لیزری.
  • سینی های کاغذی با ظرفیت کم از 50 تا 100 برگ که می تواند برای کاربری که زیاد چاپ می کند ناامید کننده باشد.
  • چرخه کار ماهانه کم (حداکثر میزان چاپ ممکن در یک ماه مشخص بدون آسیب رساندن به چاپگر).

چاپگرهای لیزری

موارد مثبت:

  • بیشتر چاپگرهای لیزری بسیار سریعتر از چاپگرهای جوهر افشان چاپ می کنند.
  • چاپگرهای لیزری متن واضحی تولید می کنند.
  • چرخه ماهانه بالاتر به این معنی است که آنها آمادگی بیشتری برای اداره چاپ با حجم بالا دارند.
  • اگر به طور مكرر چاپ می كنید و اسنادی را كه از لحاظ گرافیكی پیچیده هستند تولید نمی كنید، مقایسه قیمت پرینترهای لیزری را نسبت به چاپگرهای جوهر افشان برتری می دهد.
  • به طور متوسط ​​تونر در طولانی مدت برای چاپگرهای با حجم بالا ارزان تر است زیرا کارتریج های آنها می توانند هزاران صفحه را در مقایسه با کارتریج های جوهرافشان چاپ کنند.

موارد منفی:

  • از عهده گرافیک ساده برمی آید اما تصاویر و عکسهای پیچیده یک چالش است.
  • اگرچه چاپگرهای لیزری کامپکت در بازار وجود دارد، اما به طور کلی از چاپگرهای جوهر افشان بزرگتر و سنگین ترند.
  • چاپگرهای لیزری نمی توانند همان کاغذهایی را که جوهر افشان می توانند اداره کنند.
  • هزینه اولیه چاپگر لیزری معمولاً از ​​چاپگر جوهر افشان شما بیشتر است.

خلاصه کاملاً کاربردی از تفاوت پرینتر جوهرافشان و پرینتر لیزری:

چاپگرهای لیزری تک رنگ: برای متن و اسناد بسیار عالی است.
چاپگرهای لیزری رنگی: برای متن ، اسناد بسیار عالی است و می تواند تصاویر رنگی با کیفیت متوسط ​​(به عنوان مثال عکس های خانوادگی برای استفاده شخصی) چاپ کند.
چاپگرهای جوهر افشان عکس: برای چاپ عکس های با کیفیت بالا با طیف رنگی گسترده مناسب است. بهترین انتخاب برای عکاسان و آتلیه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *