چاپگر, مقالات

معرفی اجزای کاتریج پرینترهای لیزری و نقش آنها

کاتریج پرینتر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که  هر کدام نقش بخصوصی در فرآیند چاپ ایفا می کنند وخرابی هر یک از این اجزا ،بصورت های مختلفی بر روی کاغذ چاپ شده تاثیر میگذارد.

1)درام: یکی از اصلی ترین قسمتهای کاتریج های لیزری درام است و کار انتقال تونر بر روی کاغذ را دارد.این قطعه از جنس آلومینیوم و به شکل استوانه می باشد و در رنگهای آبی،سبز،قرمزو قهوه‌ای تیره وجود دارد.در صورت خرابی آن ،چاپ مورد نظر،کمرنگ یا دارای نقاط و لکه های کوچک و با فاصله‌ی منظم می شود.بخاطر داشته باشید در هنگام شارژ کاتریج باید درام حتما در محفظه‌ی مخصوص نگهداری شود تا نور به آن برخورد نکند.

2)فوم رولر: قطعه‌ای استوانه‌ای و از جنس اسفنج است که در زیر درام قرار میگیردو وظیفه‌ی آن فشردن تونر منتقل شده روی کاغذ است.

3)بلید یا وایپر بلید:قطعه‌ای  فلزی ومستطیل شکل است که در لبه‌ی آن نواری از جنس لاستیک فشرده قرار دارد.و کار پاک کردن تونر از سطح درام را بر عهده‌ی آن است.در صورت آسیب به سطح لاستیک بلید، به روی کاغذ چاپ شده خطوط عمودی از بالا تا پایین مشاهده می شود.

4)مگنت: استوانه‌ای از جنس آهنرباو وظیفه‌ی جذب تونر به خود را دارد و در صورت خراب بودن چاپ کمرنگ میشود.

5)دکتر بلید: قطعه‌ای مشابه بلید،اما کمی کوچکتر که روبروی مگنت قرار میگیردو عمل یکسان نگه داشتن تونر به روی مگنت را انجام میدهد.

6)چیپست: تراشه‌ای است که اطلاعاتی مثل تعداد برگه های مورد نظرر برای چاپ ویا میزان تونر باقیمانده در کاتریج را به پرینتر منتقل میکند.این قطعه به نوعی کنتور کاتریج است و پس از چاپ تعداد مشخصی نیاز به تعویض دارد .در صورتی که کاتریج شما پیام های زیر را نمایش دهد،باید چیپ آن تعویض گردد.

Cartridge very low—Used cartridge in use—10.000 supply memory error

7)شاتر درام: این قطعه درب محافظ درام است و مانع رسیدن نور به آن میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *