لپ تاپ - PC, مقالات

تعمیر و ارتقاء سیستم

تعمیر سیستم

کامپیوتر وسیله ای است که امروزه اغلب در هر مکانی متوانید آنرا پیدا کنید . از سازمان ها گرفته تا منازل ، این وسیله همه جا حضور دارد.

کامپیوتر وسیله ای پیچیده است که از قطعات زیادی تشکیل شده است .

اجزای تشکیل دهنده یک سیستم کامپیوتر عبارتند از :

مانیتور

کیس

کیبورد

ماوس

و اسپیکر های کامپیوتر

هر کدام از این وسایل به یکدیگر وابسته اند و اگر هر یک نباشند کل سیستم دچار اختلال میشود.

هر کدام از این اجزا نیز از تعداد زیادی قطعه تشکلیل شده است که ممکن است هر کدام از این قطعات دچار مشکل شده و خراب شود. مهمترین جزء تشکلیل دهنده ی این سیستم نیز کیس است که در اینجا به بررسی قطعات داخلی کیس ، وظایف آنها و خرابی و تعمیر آنها میپردازیم.

کیس چیست ؟

کیس کامپیوتر یک جعبه فلزی است که بستگی به قطعات مورد نظر شما اندازه های مختلفی دارد. بطور مثال:

مینی کیس : کیس های کوچکی هستند که بطور خوابیده یا ایستاده قابل استفاده هستند و اندازه کوچکی دارند.

کیسهای خانگی : کیس های معمولی هستند که فقط بطور ایستاده قبل استفاده اند.

کیس های صنعتی یا گیمینگ : کیس های صنعتی یا گیمینگ به دلیل استفاده مکرر و سنگین ، باید خروجی و ورودی هوای زیادتری به نسبت کیس های ذکر شده داشته ، و فضای مناسبی جهت قرارگیری قطعات داشته باشند.چون هر چه قطعا بروز تر و قوی تر میشوند اندازه ی آنها نیز بزرگتر شده و در نتیجه فضای بیشتری را اشغال میکنند. به همین دلیل نیز باید کیس اندازه ی بزرگتری داشته باشد.

 از انواع کیس ها گذشته و به سراغ بررسی قطعات اصلی تشکیل دهنده یک کیس اسمبل شده میرویم.

مادربرد (Mother board):

مادربرد مهمترین قطعه تشکیل دهنده یک کیس است که تمامی قطعات بر روی مادر برد سوار میشوند. از جمله قطعات زیر:

پردازنده (CPU):

پردازنده یکی از قطعاتی است که بر روی مادربرد نصب شده و وظیقه انجام محسبات و عملیات روی کار هایی که بر روی سیستم عامل انجام میدهیم را دارد. همچنین یکی دیگر از وظایف این قطعه اولویت بندی کارهاست. یعنی به ترتیب کار مهمتر را در اولویت گذاشته و اول آنرا انجام میدهد. البته در نسل های جدید پردازنده کارهای اولویت بندی شده را بصورت تکه تکه انجام میدهد. یعنی ابتدا روی کار شماره 1 تمرکز ، سپس وقفه ای ایجاد کرده و به سراغ کار 2 رفته و سپس بر روی کار 1 بازمیگردد. این عملیات با سرعت بسیار بالایی انجام شده و کاربر متوجه این عملیات نمیشود. حتی اگر شما کیس را روشن کنید ولی استفاده نکنید باز هم پردازنده در حال محاسبات کارهاست چون که در هر حال حتی اگر شما به سیستم خود دست نزنید بازهم نرم افزارهای زیادی در حال کار کردن برای پایدار نگ داشتن سیستم شما هستند.

فن پردازنده (CPU fan) :

فن پردازنده همانطور که از نامش پیداست وظیفه ی خنک نگه داشتن پردازنده را دارد. پردازنده به دلیل انجام عملیات های مکرر از خود گرما صادر میکند و اگر فن برای خنک کردن پردازنده نباشد ، پردازنده سیستم را ریستارت میکند و اگر این کار تداوم یابد پردازنده از کار افتاده و باید به فکر یک پردازنده دیگر باشید. حال این سوال پیش می آید که این فن چگونه گرمای پردازنده را انتقال میدهد؟

این فن پشت خود ( آن قسمتی که روی پرازنده قرار میگیرد ) سوراخ های بسیار ریز و زیادی دارد که از این سوراخ ها گرما انتقال یافته و فن وظیفه خنک نمودن آن را دارد. بر روی فن پردازنده نیز خمیر هایی زده میشود ( خمیر سیلیکون ) که این خمیرها نیز

وظیفه دارند گرما را بهتر به بیرون انتقال دهند. که باید بصورت دوره ای فن پردازنده خود را سرویس کرده و خمیر بزنید. البته توصیه میکنیم این کار را خودتان انجام نداده و به یک مرکز تعمیر ببرید.

رم (ram) :

رم یکی دیگر از قطعات یک کیس است که روی مادربرد نصب شده و وظیفه دارد پروسه یا کار های در حال انجام یا انجام شده را در خود نگه دارد. خیلی از کاربران رم را با فضای ذخیره سازی (hard HDD,SSD) اشتباه میگیرند . این دو کاملا از هم دیگر جدا و هیچ ربطی به همدیگر ندارند. چون رم یک حافظه کوتاه مدت بوده و بعد از خاموش شدن و ریستارت آن اطلاعات آن پاک میشود ولی هارد اینطور نیست.

هارد یا فضای ذخیره سازی دائم (Hard):

هارد بر خلاف رم قطعه ای است که فایل ها یا پروسه های تمام شده را در داخل خود بصورت دائمی نگه میدارد ( البته در صورتی که به دست کاربر یا ویروس و یا بر اثر ضربه پاک نشوند) هارد از یک قطعه مکانیکی به نام HDA (Hard Drive Assembly) تشکیل شده است. در داخل هارد به هیچ وجه نباید خگرد و خاک برود چون باعث خرابی سریع هارد میشود.زیرا هارد با سرعت بسیار زیادی میچرخد ( بین 5400 دور در دقیقه تا 7200 دور دقیقه) و گرد و خاک باعث خرابی هارد میشود. برای تمیز کردن داخل هارد به هیچ وجه خودتان آنرا باز نکنید و به تعمیر کاران معمولی ندهید . قابل ذکر است فقط شرکت هایی که دارای تخصص ریکاوری ( بازیابی اطلاعات) هستند مجاز به باز کردن هارد میباشند.

گرافیک (graphic):

این قطعه که یکی از مهمترین قطعات برای گیمر ها و مهنسان است نیز بر روی مادر برد نصب میشود.این قطعه تقریبا برای توصیف هر چیزی که در کامپیوتر به صورت متن و صدا نیست بکار میرود. البته در صورتی که بر روی این متون کار گرافیکی و عمل زیبایی انجام نشود که در آن حالت باز پای گرافیک در میان است. کارت گرافیک باید تصاویر خروجی را برای نمایش در مانیتور و در نتیجه برای دیدن کاربر ارائه دهد که دارای توابع مختلفی مثل شتاب دهنده و سرعت دهنده رندر سه بعدی و دو بعدی و رمز گشایی کردن فرمت های تصویری و ویدویی و در بعضی کارت ها اتصال به دو یا چند مانتیور را داراست.

کارت های گرافیک نیز دارای حافظه اند و هرچه این حافظه بروز تر و بیشتر باشد عملیات های گرافیکی با سرعت بهتری انجام میگردد.

پاور (power):

پاور یا منبع تغذیه قطعه ای است که کمتر کسی به آن توجه میکند و در صورت ضعیف بودن تمامی قطعات دچار مشکل میشوند. پاور همان قطعه ای است کا شما کابل برق را به آن متصل میکنید و او باید برق را با ولتاژ مناسب برای قطعات به آنها صادر کند . پاور دارای چند نکته است که باید در هنگام خرید یا ارتقا به آن توجه کرد:

توان پاور :

توان یعنی توانی که پاور میتواند بدون فشار آوردن به خود آن را برای قطعات تامین کند. توان در تامین انرژی سیستم نیز نقش بسزایی دارد.

ورژن : هر پاور نیز دارای ورژن است که در هنگام خرید سعی کنید از هر مدل برای قطعات خود ورژن مناسب را انتخاب نمایید.

ارتقا هر یک از این قطعات نیاز به مشاوره و دقت دارد زیرا که هر یک از قطعات به یکدیگر وابسته میباشند.

اغلب کاربران برای انجام بازی های روز و همچنین اجرای نرم افزار های تخصصی سیستم خود را ارتقا میدهند.

سیستم مورد نیاز مبتنی بر اینتل و کارت گرافیک نویدیا برای اجرای نرم افزار های تخصصی و اجرای بازی های روز به شرح ذیل است.

میزان حافظه رم RAM : حداقل 8 گیگابایت و از نوع DDR4  و یا DDR5

گرافیک GRAPHIC : NIVIDIA GEFORCE 940MX OR GTX950M 2G UP TO 8G

پردازنده CPU  : INTEL CORE I5 UP TO CORE I9 9900

پاور : حداقل 700 WATT

توجه کنید که مادر برد ها باید از اخرین ورژن ها باشند زیرا که در غیر اینصورت از قطعات مورد نظر شما پشتیبانی نخواهند کرد و همچنین شما برای قطعات داخلی خود باید از سیستم خنک کننده قوی بهره ببرید تا ورود و خروج گرما راحت تر صورت گرفته ت قطعات شما به بهترین نحو کار خود را انجام داده و از اسیب رسیدن به انها جلوگیری به عمل آید.

سیستم مورد نیاز مبتنی بر AMD جهت اجرای نرم افزار های تخصصی و اجرای بازی های روز به شرح ذیل است.

میزان حافظه رم RAM  : حداقل 8 گیگابایت از انواع DDR4  و یا DDR5

گرافیک GRAPHIC : RX 580 4GB OR 8GB GDDR5

پردازنده CPU : AMD RYZEN 7 1700

پاور : حداقل 700 WATT

همانطور که در بالا ذکر شد جهت هماهنگ بودن و توان کافی این قطعات شما باید بسته به قطعات خود پاور مناسب و مادر برد مناسب را انتخاب نمایید.

سیستم های ذکر شده پیشنهادی هستند و شما میتوانید از هر نوع و هر میزان قدرتی که نیاز دارید از قطعات مرتبط با کار خود استفاده کنید.

شرکت پانته آ دارای هر نوع قطعه و هر نوع سیستم مناسب با کار و تخصص شماست . جهت مشاوره برای ارتقا میتوانید با ما تماس بگیرید.

قطعات ذکر شدند قطعاتی هستند که بیشترین خرابی را در میان قطعات دیگر دارند .

کارشناسان ما قادر خواهند بود در صورت ایجاد هرگونه مشکل در زمینه سخت افزار به یاری شما بشتابند.

یکی دیگر از خدماتی که در این زمینه وجود دارد ، جنرال سرویس است این سرویس شامل سرویس فن ها و روغن کاری فن ها و رفع ایرادات جزئی میباشد که باید بصورت دوره ای حتما انجام گردد تا از فشار و گرما بر قطعات جلوگیری شود.

شما در صورت هر گونه صدای اضافی باید سیستم خود را چک کنید.

در صورت تمایل به تعمیرات در محل شرکت پانته آ میتوانید با ما تماس بگیرید ، یا اینکه با پر کردن فرم سفارش منتظر تماس کارشناسان ما باشید. کارشناسان ما نیز به سرعت با شما تماس گرفته و هماهنگی های لازم را با شما انجام میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *