مقالات, لپ تاپ - PC

تفاوت کابل HDMI و کابل VGA

کلمه‌ی HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface به معنای درگاه انتقال تصویر و صدا بصورت همزمان و با کیفیت بالا است. این کابل که برای اولین بار در سال 2003به بازار عرضه گردید،یک رابط پرقدرت است که محتوای تصاویر و صوت را با کیفیت بالا به روی نمایشگرهای خارجی منتقل میکند.در ابتدا این پورت فقط برای تلویزیون استفاده میشد ولی امروزه در اکثر لپ تاپ ها، کامپیوترها،پلی استیشن ها و کنسول های بازی مورد استفاده است.با استفاده از این کابل میتوان صوت را در 8کانال و فرکانس 192کیلوهرتز و تصویر را با 1080Pو سرعت رفرش دیت 60 فریم بر ثانیه منتقل کرد. از مزایای استفاده از این کابل میتوان به انتقال همزمان صوت و تصویر اشاره کرد.

انواع کابل HDMI

این سیم رابط در انواع 1/0-1/1-1/2-1/3و 1/4که کامل ترین نوع است و قابلیت ساپورت D3 شبکه میباشد،وجود دارد.

در قدیم یکی از مشکلات کاربران این بود که باید حتما از فاصله‌ی دوربه صفحه‌ی تلویزیون یا کامپیوتر نگاه میکردند چون در غیر اینصورت باعث آسیب رسیدن به چشم آنها میشد،ولی اکنون به لطف وجود کابل HDMI تصاویر با کیفیت و وضوح بالا از فاصله‌ی دور قابل دیدن هستند.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله با عملکرد این سیم رابط آشنا شده باشید.

کابل VGA

کابل VGAانتقال داده ها را بصورت آنالوگ انجام میدهد. از نظر ظاهری این سیم رابط دارای 3 ردیف 5تایی از پین ها است که هر ردیف وظیفه‌ی خاصی را بر عهده دارند.بعنوان مثال پین های ردیف اول رنگ قرمز،ردیف دوم رنگ سبزو ردیف سوم رنگ آبی را منتقل میکنند.تاریخچه‌ی استفاده از این کابل به سال 1987 باز میگرددو در بسیاری از مانیتورها،پروژکتورها،تلویزیون ها و کامپیوترها مورد استفاده قرار میگرفته است.

البته امروزه با وجود کابل های پیشرفته تر مثل VDI و HDMI انتقال صدا و در تصویر در وسایل الکترونیکی با وضوح و شفافیت بسیار بالاتر انجام میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *