مقالات, چاپگر

جت پرینتر چیست و انواع آن کدام است؟

با افزایش روزافزون نیاز به برچسب گذاری و علامت گذاری انواع گسترده ای از مواد وقطعات، نسخه های جت پرینتر صنعتی با نوآوری جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر از این دستگاه اطلاعی ندارید، می توانید مقدمه زیر را در مورد جت پرینتر مشاهده کنید. اگر قبلاً در مورد این دستگاه چیزی می دانید، لطفاً به پایین پیمایش کنید تا قسمت نحوه انتخاب را بخوانید.
هنگام انتخاب اینکه چه دستگاهی را برای استفاده استفاده کنید، تجزیه و تحلیل ویژگی های چاپگر انتخابی شما می تواند از خرید تجهیزات نادرست جلوگیری کند و این می تواند مبالغی را صرفه جویی نماید. بنابراین، در این مقاله، ما تلاش می کنیم تا درباره این ماشین ها بیشتر بدانیم و اینکه چگونه می توانید آنها را برای انتخاب دستگاه مناسب برای نیازهای خاص خود مقایسه کنید.

 

جت پرینترچیست؟

جت پرینتر یکی از تجهیزات بسته بندی و یکی از ماشین آلات چاپ است که برای چاپ کدهای 2 بعدی، تاریخ ها، شماره های ردیابی، متن، آرم و بارکد در طیف گسترده ای از سطوح کار، از جمله فلز، چوب، پلاستیک، کاغذ و شیشه استفاده می‌شوند.
چاپگرهای دستی به منظور افزایش راحتی چاپ در انبارها و فروشگاه ها و جاده ها بدون مزاحمت کابل های برق و وزن زیاد تولید شده اند. آنها یک پیشرفت کامل نسبت به روش های سنتی کدگذاری دستی قدیمی، از جمله استنسیلینگ و کدگذاری رول هستند.
تقریباً همه سطوح را می توان با استفاده از جت پرینتر چاپ کرد. آنها روی هر دو سطح متخلخل و غیر متخلخل کار می‌کنند، به شرطی که این سطوح خشک باشند. به عنوان مثال می توانید روی شیشه، چوب، فلز، پارچه، پلاستیک، بتن، سرامیک، فویل، چرم و حتی روی سنگ چاپ کنید. هد این چاپگرها از سطح فاصله دارد و در تماس با سطوح نیست. بدلیل اینکه از طریق پرتاب جوهر عملیات چاپ را انجام می‌دهد، محدودیتی در جنس سطح مورد نظر برای چاپ وجود ندارد.
جت پرینترها بسیار عالی هستند زیرا بیشتر آنها می توانند اعداد، متن، آرم، تاریخ، زمان و بارکد را چاپ کنند. آنها برای چاپ اطلاعات قابلیت ردیابی روی بسته بندی محصولات مختلف عالی هستند.
این دستگاهها در صنایع مختلف کاربرد دارد. در صنعت مواد غذایی به منظور اطمینان از انطباق مواد غذایی در زنجیره های تأمین جهانی و قابلیت استفاده از جوهرهای خوراکی برای تولید غذاهای خانگی هنرمندانه استفاده می‌شود.
در صنعت پزشکی تأمین کنندگان دارو و لوازم پزشکی برای ردیابی، اهداف فنی و تجاری باید بسته بندی بیرونی تجهیزات و دارو را علامت گذاری کنند. در صنایع خودرو و صنایع هوایی قطعات خودرو و ماشین آلات تولید شده توسط تأمین کنندگان شخص ثالث را می توان با جت پرینتر علامت گذاری کرد تا به شناسایی قطعه در هنگام مونتاژ کمک کند. در صنایع نظامی علامت گذاری لوازم نظامی، از جمله جعبه های چوبی و بشکه ها بهتر است با استفاده از جت پرینتر انجام شود. چاپ روی پارچه برای اهداف شناسایی می تواند برای لباس فرم و کیت های ورزشی برای پرسنل در پادگان های نظامی انجام شود.

انواع جت پرینتر از نظر کاربرد

جت پرینتر بر اساس مورد استفاده و تعداد چاپ به دو دست قابل تقسیم هستند :

  • جت پرینترهای دستی
  • جت پرینترهای صنعتی

جت پرینترهای دستی

جت پرینتر های دستی که ساده ترین نوع این دسته از پرینترها هستند، برای تعداد کم چاپ مناسب هستند.چاپ با این مدل ها باید توسط اپراتور انجام شود. جت پرینترهای دستی سنسور ندارند و برای چاپ با استفاده از آنها باید محصول در مقابل آن قرار داده شود و با فشارکلید چاپ نوشته بر روی محصول درج می‌شود.
جت پرینتر دستی امکان چاپ هر نوع کاراکتر از جمله حروف، اعداد، بارکد و لوگو را دارد و محدودیت فونت و زبان ندارد و می‌توانید روی هر سطحی با هر جنس و شکلی چاپ کنید. تنها محدودیت آنها این است که اطلاعات باید حداکثر 6 سطر و اندازه هر کاراکتر حداکثر 15 میلیمتر باشد.
مدل های جدید جت پرینتر دستی یک صفحه ورودی برای تنظیم خروجی دارد و نیازی به چیدن حروف و اعداد در قسمت قالب های جت پرینتر ندارد.
این مدل از جت پرینترها که از حرارت برای گرم کردن جوهر استفاده می‌کنند، از یک کارتریج قابل شارژ استفاده می‌کنند و نیازی به تعویض کارتریج ندارند.

جت پرینترهای پرتابل

جت پرینتر دستی پرتابل
جت پرینتر دستی پرتابل

ویژگی جت پرینترهای دستی این است که قابلیت جابجایی ندارند چرا که اندازه و وزن زیادی دارند و در مقابل مدل های قابل حمل یا پرتابلی از این محصول وجود دارد که کوچکتر هستند و در فروشگاهها و انبارها و  و کارگاههای کوچک کاربرد دارند. زمانی که قرار دادن محصول روی نوار نقاله ممکن نباشد مثل بشکه ها، لوله ها، و …  از جت پرینتر پرتابل استفاده می‌شود. یک جت پرینتر دستی به گونه ای طراحی شده است که مانند یک مته برقی بی سیم است. ولی بجای تیغه دوار، نازل های جوهر افشان را داریم که برای چاپ حروف برنامه ریزی شده است. آنها دارای باتری های قابل شارژ هستند که امکان حمل و استفاده راحت آنها را در مکان های مختلف فراهم می‌کند.
امکان تغییر جوهر جت پرینتر و قابلیت شارژ کارتریج، قابلیت درج حروف و اعداد به زبانهای مختلف، منوی چند زبانه، وزن کم دستگاه، امکان ارتباط به شیوه‌های مختلف مانند کابل، فلش و..،  و وجود لرزش گیر برای افزایش کیفیت چاپ، از ویژگیهای این نوع دستگاه است.
اکثر دستگاههای جت پرینتر دستی به سیستم ایمنی مجهز هستند و گرمای المنت و یا جوهر موجود در دستگاه برای سلامتی اپراتور مضر نخواهد بود.

جت پرینترهای صنعتی و اتوماتیک

جت پرینترهای صنعتی

نوع دیگر و پرکاربردتر از جت پرینترها جت پرینترهای اتوماتیک هستند. این دستگاهها دارای یک سنسور هستند که می‌تواند از طریق آن محصول را در مقابل خود تشخیص دهد و چاپ را انجام دهد. سنسور یا چشم الکترونیک در نزدیک هد قرار دارد و کار تشخیص محصولات بر روی خط تولید و ارسال فرمان چاپ به برد جت پرینتر صنعتی را بر عهده دارد.
سرعت چاپ در این دسته بیشتراست و نیازی به اپراتور ندارد. در کارخانه های بزرگ و صنعتی که محصولات روی نوار نقاله حرکت می‌کنند، در مرحله آخر خط تولید نصب می‌شود. مدل هایی از این دستگاه با سیستم های بسته بنده ادغام شده و در بازار موجود هستند.

انواع جت پرینتر از نظر تکنولوژی چاپ

جت پرینترهای DOD

DOD مخفف Drop on Demand به معنی قطره چکانی در زمان درخواست است. سر چاپ DOD دارای چندین روزنه است که در یک پیکربندی ستون واحد مرتب شده اند. سیگنال های الکترونیکی با سرعت زیاد یک یا چند دهانه را باز و بسته می کنند تا قطره های جوهر بیرون بیایند و باعث ایجاد کاراکترها، آرم ها و کدهای 2 بعدی در پیکربندی ماتریس نقطه شوند.
به پرینترهای DOD جت پرینترهای درشت نگار گفته می شود: چاپگرهای REA JET DOD می توانند از اندازه های کاراکتر از 1/4 ″ تا 5-1 / 2 ″ (5 میلی متر تا 140 میلی متر) چاپ کنند.

جت پرینترهای CIJ

CIJ مخفف Continuous Inkjet Printer است.  ترجمه این کلمه دستگاه پرینتر با پاشش پیوسته جوهر است.
جوهر به طور مداوم از طریق یک نازل در سر چاپ جریان می یابد و سپس با سرعت 76800 در ثانیه به قطرات ریز تبدیل می‌شود. قطره ها به طور انتخابی شارژ می شوند و از طریق صفحه مغناطیسی منحرف می شوند تا کاراکترها، گرافیک ها ، بارکد ها و کدهای 2 بعدی تولید شوند.
همچنین از پرینترهای CIJ به عنوان جت پرینترهای ریز نگار یاد می شود که از 0،08 ″ تا 0،47 ″ (2 میلی متر تا 12 میلی متر) ارتفاع کاراکترها را تشکیل می دهد.

جت پرینترهای حرارتی Thermal Inkjet

یک روش جدیدتر برای چاپ چاپ با کاراکتر کوچک ، جت پرینترهای حرارتی (TIJ) است. چاپگرهای TIJ از کارتریج های جوهرافشان قابل تعویض مشابه آنچه در چاپگرهای اداری رومیزی استفاده می شود استفاده می کنند، اما برای استفاده در خط تولید اصلاح شده اند. جوهرهای مخصوص برای چاپ روی فلزات، پلاستیک ها، پارچه ها و چوب موجود است. وضوح چاپ بهتر از CIJ است و بسیاری از مسائل مربوط به نگهداری مرتبط با CIJ برطرف می شوند.
جت پرینترهای با وضوح بالا REA JET HR با فناوری چاپ HP  از فناوری جوهر گرمایی (TIJ) استفاده می کنند که مورد اعتماد میلیون ها کاربر چاپگرهای اداری است. محفظه مقاوم در برابر فولاد ضد زنگ، عملکرد بصری و طراحی مناسب چاپ هد، این سیستم کدگذاری و علامت گذاری را برای کاربردهای صنعتی نامحدود مناسب کرده است.
ارتفاع چاپ هر کارتریج 12.7 میلی متر است و برای ارتفاع چاپ بزرگتر می توان سر چاپ را روی هم قرار داد. چاپگر HR با رابط کاربری اترنت یکپارچه و پشتیبانی کامل از Unicode ایده آل برای سریال سازی محصولات و ردیابی و ردیابی پروژه ها است.
هد چاپگر HR مکانیسم چاپ را در کارتریج های جوهری قابل تعویض فعال می کند.  هیچ اجزای حساسی وجود ندارد که برای کارکرد سیستم شما باید تمیز یا تنظیم شود. چاپ جوهر افشان هرگز به این سادگی نبوده است. تغییر کارتریج فقط چند ثانیه طول می کشد و وضوح چاپ تا 600 dpi است.

تفاوت تاریخ زن و جت پرینتر

با وجودیکه جت پرینتر و تاریخ زن کاربردهای مشترکی دارند، تفاوت های زیادی هم با هم دارند. امکانات دستگاه تاریخ زن از جت پرینتر بسیار کمتر است. دستگاه تاریخ زن تنها امان چاپ روی سطوح صاف دارند ولی جت پرینتر چنین محدودیتی ندارد. با جت پرینتر حداکثر می‌توان 3 سطر چاپ کرد درحالیکه جت پرینتر 6 سطر می‌زند. امکان چاپ لوگو و بارکد را ندارد و تنها می‌توان تاریخ  و قیمت را با این دستگاه چاپ کرد.

اجزای اصلی جت پرینتر

چهار بخش اصلی یک دستگاه جت پرینتر شامل موارد زیر است:

  • برد الکترونیکی دستگاه یامغز دستگاه که کل عملیات چاپ را هدایت و برنامه ریزی می‌کند.
  • هد جت پرینتر که دستورات را از برد دریافت می‌کند و جوهر را روی سطح مورد نظر پرتاب می‌کند. انواع هد در دستگاه های جت پرینتر دستی
    • جت پرینترهای دستی با هد hp
    • جت پرینتر دستی با هد DOD (درشت نگار)
    • چاپگرهای دستی دارای هد Xaar JET128
    • تاریخ زن دستی دارای هد BigHead
  • قسمت سیستم جوهر که شامل مخزن جوهر، فیلتر تصفیه جوهر و شلنگ جوهر است و وظیفه هدایت جوهر را به هد جت پرینتر دارد.
  • چشم الکترونیکی یا سنسور که در نزدیک هد جت پرینتر قرارگرفته و فقط ویژه جت پرینترهای اتوماتیک است.کار این قطعه تشخیص محصولات روی نوار نقاله است.

 

نحوه نگهداری دستگاه جت پرینتر

مهم ترین اصل در نگهداری جت پرینترهای دستی بخش تولید حرارت است که باید المنت های آن به طور دائم بررسی شود. برخی از مدل ها از قالب های چاپ استفاده می‌کند و در مرور زمان دچار خوردگی می‌شود و باید دائما چک شود.
نگهداری دستگاه جت پرینتر اتوماتیک آسانتر است و با رعایت چند نکته کلی به راحتی می توان این دستگاه ها را سالم نگه داشت. تمام طول مسیر دستگاه جت پرینتر را روزانه چک کنید تا مشکلی در تسمه های انتقال نباشد. میزان جوهر را چک کنید تا دستگاه بدون جوهر نشود. میزان جوهر دستگاه باید دائما چک شود تا دستگاه بدون جوهر کار نکند. حرارت باید بررسی شود تا کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز نباشد.

 

نحوه انتخاب جت پرینتر

برای انتخاب آگاهانه چاپگر، موارد مختلفی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید.

 کارایی مورد نظر

بهترین مورد برای شروع، بررسی کارهایی است که می خواهید دستگاه انجام دهد. الزامات چاپ فعلی و میان مدت خود را ارزیابی کنید و فقط بدون داشتن ویژگی های اضافی که ارزش خاصی برای شما ندارند، به دنبال تجهیزاتی باشید که این نیاز را برآورده می کنند. به عنوان مثال، اگر تنها استفاده شما از چاپگر برای انجام بارکد است، نیازی به چاپگری ندارید که بتواند چاپ رنگی را انجام دهد، و این می تواند قیمت خرید اولیه تجهیزات انتخابی شما و هزینه آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

طراحی

برخی از ویژگی های طراحی برای برخی از انواع برنامه ها مطلوب تر از برخی دیگر است. در اینجا ، شما به چندین چیز نگاه می کنید.

  • وزن و ابعاد متوسط ​​دستگاه، اگر وزن دستگاه کمتر از 1 کیلوگرم باشد، حمل و استفاده راحت تر خواهد بود.
  • اینکه دستگاه دارای صفحه لمسی و ابعاد آن باشد، معمولاً دستگاه برای داشتن یک تجربه کاربری بهتر با صفحه لمسی 4 اینچ یا بیشتر ارائه می شوند.
  • جهاتی که می تواند چاپ کند، دستگاهی که معمولاً می تواند به چاپ 360 درجه برسد کاربرد بیشتری دارد.
  • تعداد رنگی که دستگاه پشتیبانی می کند، شما می توانید بپرسید که آیا تامین کننده می تواند کارتریج های مختلف جوهر را با رنگ های مختلف تهیه کند.
  • قابل حمل بودن بسته بندی آن، تأمین کنندگان حرفه ای جعبه ابزار سخت افزاری محکمی را برای مشتری فراهم می کنند تا دستگاه را در آن قرار دهد و حمل آن را آسان کند.
  • این که آیا دستگاه از گزینه های USB ، Wi-Fi و بلوتوث پشتیبانی می کند ، داشتن یک رابط USB بسیار مهم است زیرا می توانید گرافیک و متن طراحی شده خود را از طریق درایو فلش USB وارد کنید.
  • نوع وضوح چاپی که دستگاه می تواند بدست آورد و ارتفاع چاپ. وضوح چاپ استاندارد حدود 200 است اگر تجهیزات بتوانند از وضوح بالاتر پشتیبانی کنند بهتر است. ارتفاع چاپ استاندارد معمولاً 2 میلی متر ~ 12.7 میلی متر است. برخی از تأمین کنندگان می توانند ارتفاع چاپ 25.4 میلی متر ، 50 میلی متر ، 75 میلی متر را ارائه دهند. حتی دستگاه 100 میلیمتری.

جوهر جت پرینتر و کارتریج های مورد استفاده

جوهر مصرفی جت پرینتر بسیار مهم است زیرا همه جوهرها بر روی همه سطوح قابل پرینت نیستند و از بین می روند. بنابراین به نوع جوهری که دستگاه استفاده می کند نیز باید توجه نمایید.
کارتریج های جوهر بر پایه آب فقط برای کاغذ سفید، کارتن بدون روکش، پارچه، چوب، دیوار سیمان، کف و سایر مواد ضد آب مناسب هستند.
کارتریج حلال یک کارتریج جوهر خشک کن سریع برای بسته بندی کیسه ها، جعبه ها، مواد آرایشی، کالاهای خانگی، پلاستیک، شیشه، فلز، لوله، سنگ، تخته چوب، MDF ، فویل آلومینیوم، کابل، چرم، کارتن کاغذ سفید و غیره است. برای چاپ در فضای باز نیز مناسب است.
یکی دیگر از انتخاب های مهم جوهر جت پرینتر است. برخی از جت پرینترها ارزان فروخته می شوند، اما شما ملزم به خرید کارتریج های سازنده تجهیزات اصلی OEM   هستید که قیمت آنها به مراتب بیشتر از کارتریج های متفرقه است.

نرم افزار

نرم افزاری که دستگاهی که انتخاب می کنید روی آن کار می کند می تواند تا حدود زیادی محدودیت های دستگاه را تعیین کند. به عنوان مثال، شما باید بتوانید از طیف گسترده ای از قلم ها و اندازه قلم ها را انتخاب کنید، و دستگاه باید بتواند طیف گسترده ای از اشکال را برای چاپ در خود جای دهد.
برخی از میان افزارها توسط تولید کنندگان برای کارتریج های متفرقه مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که اخیراً با HP اتفاق افتاده است و خوب است بررسی کنید که آیا چنین تجهیزاتی وجود دارد یا خیر.

تکنولوژی به کار رفته در مدل در مقابل قیمت

با وجودیکه قیمت دستگاه مهم است، ولی باید توجه کنید که برخی از مدل ها از جمله HP قیمت کمتری دارند اما هزینه‌های جانبی آن‌ها از جمله هزینه جوهر، کارتریج و قیمت هد شان زیاد است. بر عکس، پرینترهای دستی پیزو قیمت بیشتری دارند اما هزینه‌ های چاپ کمتری دارند در نتیجه بیشتر در کارهای نیمه‌ صنعتی از آنها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *