مقالات, چاپگر

معایب و مزایای پرینترهای سوزنی

در مقاله‌‌ی قبلی .معرفی پرینترهای سوزنی . بطور مختصر در مورد عملکرد این چاپگربحث کردیم. در این مقاله سعی داریم تا در باره‌ی این مدل قدیمی از پرینتر که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد، توضیح دهیم.

همانطور که می دانید پرینتر یا چاپگر یکی از پر کاربرد ترین انواع ماشین های اداری است. در بین انواع پرینتر ها ( لیزری، جوهر افشان و سوزنی) چاپگر های سوزنی قدیمی ترین نوع هستند و به دلیل مزایایی که دارند هنوز هم توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. با اینکه کیفیت چاپ در پرینتر های سوزنی نسبت به انواع دیگر پرینتر پایین تر است، ولی به دلیل سرعت بالا در حجم کاری زیاد و پایین بودن هزینه های تعمیر و نگهداری، در بسیاری از بانک ها (ثبت اطلاعات روی رسید ها) شرکت ها، دفاتر بیمه (ثبت مشخصات) مورد استفاده قرار می گیرند.

اساس کار پرینتر های سوزنی:

این دستگاه ازسوزن های بسیار نازک که داخل هد چاپگر قرار دارند استفاده می کند.این سوزن ها در یک تا دو ردیف و به تعداد 9 تا 24 عدد هستند.در انتهای هر سوزن یک سیم پیچ وجود دارد. وقتی فرمان چاپ صادر می شود، به هر سیم پیچ در انتهای سوزن سیگنالی ارسال میگردد. در اثر ضربه‌، هر سوزن- بعلت خاصیت مغناطیسی سیم پیچ- به سمت کاغذ پرتاب می شود و چون بین کاغذ و سوزنها ، کاربن وجود دارد، در اثر ضربه و برخورد سوزن به کاغذ، نقطه ای روی آن ایجاد میشود و کل متن از کنار هم قرار گرفتن این نقاط بوجود می آید.هر چه تعداد ضربات سوزن بیشتر باشد، کیفیت چاپ بالاتر خواهد بود و متن چاپ شده واضح تر و خوانا تر است.

پرینتر های سوزنی از نظر تنوع در مدل نسبت به انواع لیزری و جوهر افشان بسیار محدود تر هستند و عموما در دونوع خطی و وماتریسی وجود دارند. از بهترین برند های سازنده‌ی این نوع پرینتر می توان به شرکت های Epson-Hp-Axiom و …اشاره کرد.

نکات مهم در هنگام خرید پرینتر سوزنی:

اگر قصد خرید پرینتر سوزنی را دارید، باید به ویژگی هایی مثل سرعت چاپ ( حرف بر ثانیه)، کیفیت چاپ، سایز کاغذ مصرفی(A3-A4)، ظرفیت کاغذ وقابلیت اتصال پرینتر به دستگاههای دیگرمثل کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا …توجه کنید.

معایب و ومزایای پرینتر های سوزنی:

مزایا: داشتن قیمت پایین تر نسبت به انواع دیگر پرینتر، سرعت بالای چاپ( بین 50 تا 500 cps) ، داشتن عمر مفید بالا، هزینه های تعمیر و نگهداری کم، نیاز به حافظه‌ی کم به دلیل آن که متن را بصورت خط به خط پرینت میگیرد.

معایب: داشتن سر و صدای زیاد در حین کار از معایب این نوع پرینتر است.

منتظر مقالات دیگر ما باشید و  ما را در وب سایت Panteaco.irهمراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *