مقالات, چاپگر

پرینتر سابلیمیشن چگونه کار می کند؟ راهنمای کامل

چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن یک روش محبوب چاپ است که هدف آن انتقال طرح از کاغذ سابلیمیشن به یک قطعه پارچه یا ماده با استفاده از فشار و گرما (بین 350 تا 400 درجه) و با تغییر ذرات جامد جوهر به حالت گازی است. این یک روش آسان و مقرون به صرفه برای شخصی سازی محصولات با استفاده از پرینتر سابلیمیشن است که توسط شرکت ها و افراد در خانه استفاده می شود. اگر تا به حال خواسته اید طرحی را خلق کنید که از دیگران متمایز باشد، این یک روش کارآمد و خلاقانه برای انجام این کار است.
محصول نهایی با کیفیت عالی چاپ سابلیمیشن منجر به افزایش محبوبیت آن در طی چند سال گذشته شده است. با این حال، مانند همه اشکال چاپ، ضروری است که شما قبل از اینکه خودتان آن را امتحان کنید، بدانید که چگونه می توانید طرح ها را ایجاد کنید.
اگر این فرآیند به اشتباه انجام شود، می تواند طرح هایی ایجاد کند که روی آنها چین های سفید یا الگوهای شبح مانند وجود دارد. این می تواند باعث از دست رفتن وقت و هزینه شما شود. همیشه باید قبل از انجام انبوه چند طرح را امتحان کنید تا با ماشین آلات و نحوه کار روی پارچه بیشتر آشنا شوید. برای شروع کار به جای طرحی که همه پارچه را بپوشاند، با یک طراحی ساده امتحان کنید. وقتی عادت کردید، می توانید با طرح های دقیق تری آزمایش کنید.

فرآیند انجام سابلیمیشن چیست ؟

چاپ سابلیمیشن چگونه کار می کند؟ پس از انتخاب طرح، باید از پرینتر سابلیمیشن برای چاپ روی کاغذ مخصوص استفاده کنید. سپس با فشار دادن و قرار دادن داخل اجاق، طرح روی پارچه چاپ می شود.
شما باید از یک کاغذ انتقال (معمولاً کاغذ سابلیمیشن) استفاده کنید تا طرح روی پارچه منتقل شود. جوهر و پارچه را با هم مجتمع کنید. گرما منافذ پارچه را به سمت بالا باز می کند، در حالی که فشار وارد شده به پارچه جوهر را خنک می کند و آن را به شکل جامد تبدیل می‌کند. سپس می توان پرس را آزاد کرد و کاغذ را به آرامی از پیراهن یا لیوان (یا هر شی دیگری که استفاده کرده اید) بیرون آورد.

لوازم چاپ سابلیمیشن چیست؟

برای شروع چاپ طرح روی کالاهای خود از طریق چاپ سابلیمیشن، به چند مورد نیاز دارید.

پرینتر سابلیمیشن

البته اولین مورد، چاپگری خواهد بود که امکان چاپ سابلیمیشن را فراهم می کند و می تواند کارتریج های جوهری سابلیمیشن را بگیرد.
ثانیاً، برای چاپ طرح ها روی پارچه باید برای یک دستگاه پرس حرارتی سرمایه گذاری کنید. اگر می خواهید طرح را روی لیوان سرامیکی چاپ کنید، باید پرس لیوان را خریداری کنید. مهم است که به موادی که می خواهید برای چاپ سابلیمیشن خود استفاده کنید فکر کنید زیرا همه مواد مناسب نیستند. همچنین به کاغذ انتقال (کاغذ سابلیمیشن یا کپی) نیاز خواهید داشت و همچنین می‌توانید برای نرم افزار RIP سرمایه گذاری کنید که به اصلاح رنگ کمک کند.

پارچه چاپ سابلیمیشن

اگر به فکر ایجاد شغلی در زمینه چاپ سابلیمیشن هستید یا می خواهید از این فرآیند در خانه استفاده کنید، مهم است بدانید در چه موادی می توان آنرا استفاده کرد:

  • منسوجات پلی کتون
  • پلیمر
  • پلی استر
  • سرامیک
  • پی وی سی
  • آلومینیوم با روکش پلی استر
  • فلز با روکش پلیمر
  • پارچه ساخته شده از پلی استر
  • پلاستیک روکش پلیمر

بهترین مواد برای استفاده در چاپ سابلیمیشن از لیست بالا، پلی استر یا سرامیک است. برای پارچه، می توانید از طرح ها و آرم های مختلف استفاده کنید، برخلاف چاپ سنتی که گاهی اوقات فقط می توانست یک لوگو در هر لباس تولید کند. با این حال، طرحهایی وجود دارد که به خوبی به چاپ سابلیمیشن نمی رسد. نمونه ای از این طرح ها طرح هایی است که دارای رنگ بلوکی یا طرح هایی است که باید در سراسر لباس قرار گیرد. این تا حدی به دلیل احتمال عدم تطابق رنگ همچنین ایجاد رگه های سفید است.


آیا موادی وجود دارد که برای سابلیمیشن مناسب نباشد؟


مواد 100٪ پنبه ای یا سایر مواد طبیعی برای این روش چاپ مناسب نیستند. دلیل آن این است که آنها منافذ لازم را برای جذب جوهر ندارند. اگر با این نوع مواد کار می‌کنید، شاید چاپ دیجیتال مناسب تر باشد.

پرسهای حرارتی سابلیمیشن

پرس حرارتی سابلیمیشن، گرانترین وسیله ای است که در آن سرمایه گذاری می کنید. اما، بدون آن، نمی توانید طرح را به درستی روی محصولات خود چاپ کنید. شما به فشار و گرمای تولید یک پرس حرارتی نیاز دارید .
طیفی از پرس های حرارتی در بازار وجود دارد، از ارزان قیمت گرفته تا پرس گرمایی که بیشتر مناسب اهداف تجاری هستند. اندازه پرس گرمایی که خریداری می کنید، البته به این بستگی دارد که از آن چه استفاده ای می کنید. اگر به دنبال یک پرس هستید که بتوانید برای طیف وسیعی از عملکردها از آن استفاده کنید، Super Deal Pro 5 بهترین گزینه شما خواهد بود. اگر برای طراحی تی شرت می خواهید، پرس Promo Heat Swing-Away Sublimation Heat Transfer مناسب است.

بهترین پرینترهای سابلیمیشن کدامند؟

با داشتن گزینه های متنوع در بازار با طیف وسیعی از قیمت ها، باید چاپگرهای مختلف را مقایسه کنید و به بررسی آنها بپردازید. برای کمک به تصمیم گیری شما در هنگام انتخاب بهترین پرینتر سابلیمیشن رنگ برای نیازهای شما، در اینجا شش پرینتر سابلیمیشن برتر آورده شده است:

1. پرینتر سابلیمیشن اپسون L805

  • چاپگر جوهر افشان اپسون برای جوهرهای سابلیمیشن یک مدل پرطرفدار و اقتصادی است که نه تنها به مبتدیان بلکه برای کاربران حرفه ای فناوری سابلیمیشن اختصاص دارد.
  • چاپگر Epson L805 دارای CISS داخلی است.
  • ابعاد آن 54.7 x 28.9 x 18.7 سانتی متر
  • چاپگر دارای 6 کارتریج خارجی با ظرفیت 70 میلی لیتر است. این ظروف را می توان بارها و بارها با جوهر پر کرد، به طوری که چاپ موثرتر و ارزان تر خواهد بود.
  • اپسون L805 مجهز به هد چاپ Micro Piezo است.
  • سرعت چاپ بالایی با وضوح 5760 x 1440 dpi دارد.
  • چاپگر ورق کاغذ را می پذیرد و فیدر رول ندارد.
  • اپسون L805 دارای ماژول Wi-Fi است بنابراین می توانید با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت چاپ کنید
  • بطری های دارای جوهر سابلیمیشن (فیروزه ای ، سرخابی ، زرد ، سیاه ، فیروزه ای روشن ، سرخابی سبک)
  • کاغذ سابلیمیشن A4 Texprint XP HR

2. پرینتر سابلیمیشن +EPSON Stylus C88


یک مدل با اندازه متوسط​​، آن را برای چاپ در سابلیمیشن در خانه ایده آل می کند. این  مدل ظرفیت 140 برگ دارد. می تواند تا 19 صفحه در دقیقه چاپ کند، ضد خش و ضد آب است. دارای عملکرد چاپ خودکار است و از یک فناوری انتقال حرارت استفاده می‌کند که می تواند در کنار انواع جوهر کار کند. بسیاری از افراد به دلیل عملکردها، تصاویر با کیفیتی که تولید می کند و البته این که از یک مارک معتبر تهیه می شود، این پرینتر سابلیمیشن را انتخاب می کنند.
با استفاده از سیستم مخزن جداگانه، می توانید جوهر خاصی را که نیاز به تعویض دارد حذف کنید، در حالی که از بقیه استفاده می کنید. روندی مقرون به صرفه و آسان تر از اینکه هر بار کل کارتریج های جوهری را تعویض کنید، به این معنی است که می‌توانید در مدت زمان کمتری طرح های بیشتری را چاپ کنید. یکی از ارزان ترین مدل های موجود در بازار که اغلب در لیست  بهترین چاپگرهای سابلیمیشن رنگ قرار می‌گیرد.
اما نقاط ضعف این چاپگر این است که چاپ بی سیم ندارد و نمی تواند روی لیوان ها یا سطوح چاپ کند. همچنین اگر می خواهید مقدار زیادی طرح را همزمان چاپ کنید، ممکن است کند شود. این سه موردی است که باید هنگام انتخاب این چاپگر در نظر بگیرید.

3. جوهر افشان بی سیم EPSON WF-2630


این چاپگر سابلیمیشن معمولاً یکی از بهترین چاپگرهای سابلیمیشن رنگ برای انتقال طرح ها روی لیوان ها و تی شرت ها محسوب می‌شود. یک چاپگر کارآمد، دارای وضوح چاپی است که به راحتی قابل تنظیم است، تصاویر با کیفیت و واضحی تولید می کند، چاپ سریع، ویژگی های ECO(که به 70 درصد انرژی کمتری نیاز دارد)  را ارائه می دهد و مقرون به صرفه تر از سایر گزینه های این لیست است. برای اهداف شخصی و شغلی مناسب است، همچنین از قابلیت اتصال بی سیم از راه دور برخوردار است. ویژگی که بقیه ندارند.
وضوح چاپ بالا دارای عمق رنگ 48 بیتی، حداکثر رزولوشن 5760 14 1440 و 9600 نقطه در اینچ است.  نکته ای که باید با این پرینتر سابلیمیشن در نظر گرفت این است که فقط کارتریج های اپسون را می‌پذیرد. این معنی است که شما نمی توانید از کارتریج های غیر اصلی که اغلب ارزان تر هستند استفاده کنید.

4. چاپگر سابلیمیشن EPSON Workforce WF-7710


EPSON Workforce WF-7710 که یک چاپگر سابلیمیشن چند منظوره است، به شما امکان می دهد با انواع پارچه های چاپی کار کنید، دارای یک صفحه کنترل صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی است که می توانید برای تنظیم سریع کیفیت / وضوح تصاویر استفاده کنید و به انرژی کمتری از سایر چاپگرهای سابلیمیشن موجود در بازار نیاز دارد.
با داشتن یک سینی 250 برگ، برای کسانی که می خواهند تعداد زیادی چاپ را همزمان چاپ کنند مناسب است. همچنین توانایی چاپ چاپ های بدون حاشیه و اتصال بی سیم را دارد و می تواند روی سطوح تا 11 در 17 اینچ کار کند.
با این حال، یک نکته قابل تأمل در مورد این چاپگر این است که سرعت چاپ آن بسیار کم در نظر گرفته می شود. به ویژه هنگامی که همزمان تعداد زیادی طرح را چاپ می کنید. اگر می خواهید سریعتر چاپ کنید، شاید یکی از مدل های دیگر EPSON مناسب نیاز شما باشد.

5. پرینتر سابلیمیشن Epson Workforce WF-7210

یکی دیگر از چاپگرهای عالی Epson ، Workforce WF-7210 است که توسط Precision Core مجهز شده است. برخی از مهمترین ویژگی ها مانند 80٪ صرفه جویی در مصرف برق، چاپ چاپ بدون حاشیه روی محصولات تبلیغاتی تا 13 اینچ x 19 اینچ را در اختیار شما قرار می دهد.
با این حال، به یاد داشته باشید که این چاپگر فقط برای کارتریج های اپسون در نظر گرفته شده است. دارای WiFi Direct ، NFC ، Ethernet و یک LCD 2.2 اینچی است که استفاده از آن آسان است. کارتریج دستی ، سیم برق و 4 x کارتریج با دوام فوق العاده جوهر در چهار رنگ نیز در بسته بندی شما موجود است.

6. پرینتر سابلیمیشن اپسون XP-15000

 یکی بهترین چاپگرهای سابلیمیشن سبک است. این دستگاه می تواند از طریق بی سیم چاپ کند. عملکرد باورنکردنی روی کاغذ عکس دارد و از جوهرهای جدید Claria Photo HD پشتیبانی می‌کند. سبک و قابل حمل است.  این  پرینتر چاپ های با کیفیت تا 13 اینچ x 19 اینچ را ارائه می دهد. اگر این دستگاه را سفارش دهید، جوهر 6 رنگی Claria photo HD با جوهرهای خاکستری و قرمز برای یک طیف فوق العاده گسترده و چاپ های سیاه و سفید تقویت شده دریافت خواهید کرد. این فقط برای پروژه های حرفه ای عالی است. این پرینتر یک سینی عقب 50 برگه برای کاغذهای ویژه، از جمله کارتن دارد. این پرینتر انواع مختلفی از کاغذها و اندازه های بدون حاشیه را از 4 اینچ 6 6 اینچ و 13 اینچ 19 19 اینچ در خود جای داده است.
سایر ویژگی های برجسته شامل 200 برگ سینی جلو، چاپ دو طرفه و دوباره پر کردن خط است که از جوهرهای شما مراقبت می کند. یعنی اگر جوهر کم کنید، این ویژگی سفارش بیشتری می دهد. با این حال ، بیایید مهمترین جوانب مثبت و منفی این چاپگر پرفروش را قبل از تصمیم گیری خلاصه کنیم.
از معایب آن این است که اسلات کارت حافظه ندارد، سرعت چاپ نسبت به چاپگرهای دیگر کمتر است و فقط برای استفاده از کارتریج های اپسون ساخته شده است.

چه ترفندهایی در کار با پرینتر سابلیمیشن می‌توان بکار برد؟

می توانید به جای کاغذ سابلیمیشن از کاغذ کپی یا کاغذ مات استفاده کنید.

کاغذ کپی و کاغذ مات با استفاده از روندی مشابه کاغذ سابلیمیشن، نتایج بسیار مشابهی را به بار می آورد. اگر در حال ایجاد لیوان هستید، می توانید از کاغذ کپی با طرح استفاده کنید و با گیره های لیوان فشار وارد کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، سپس می‌توانید لیوان را تا حدود 350 درجه فارنهایت در اجاق گاز گرم کنید.

سعی کنید سطح زیرین را با پوشش پلی استر بپوشانید

با این کار چاپ واضح تر و زنده تری در طی فرآیند گرمایش ایجاد می شود. همانطور که در قسمت مواد بالا ذکر شد، برای اینکه جوهر به درستی در مواد جذب شود، باید ترکیبی از مواد مصنوعی یا پلی استر باشد.

از نوار مقاوم در برابر حرارت برای لایه های سخت (مانند لیوان) استفاده کنید

هنگامی که از نوار مقاوم در برابر حرارت استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که آن را روی طرح نچسبانده اید زیرا می تواند به آن آسیب برساند. کاغذ را دور آن بپیچید و آن را در لبه و دور از تصویر محکم کنید.

چگونه می توان از پاک شدن طرح جلوگیری کرد

اگر به فشار فرصت ندهید تا فشار وارد کند یا گرمایش روی پرس کافی نباشد، طرح شما به درستی به مواد نمی رسد. ممکن است مجبور شوید فشاری را که پرس به پارچه وارد می کند افزایش دهید (یا برای لیوان، باید از محکم بودن کاغذ دور آن اطمینان حاصل کنید).

چاپ تصویر بزرگتر  (تقریباً 6 میلی متر بزرگتر)

این اجازه می دهد تا یک حاشیه خطا ایجاد شود که در صورت بروز به راحتی قابل رفع است. اگر آن را کوچکتر چاپ کنید، چاپ به راحتی روی پارچه یا لیوان قرار نمی گیرد و فضای سفید زیادی را ایجاد می کند. به همین ترتیب  هر خطایی که رخ دهد بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جوانب منفی چاپ سابلیمیشن

متأسفانه، مانند هر نوع چاپ، سابلیمیشن دارای چندین عیب قابل توجه است که قبل از سرمایه گذاری در دستگاه باید بدانید.

محدودیت جنس

این راهکار فقط برای مواد مخلوط پلی استر یا پلی استر خالص مناسب است. اگر می خواهید از ماده دیگری مانند سرامیک استفاده کنید ، برای چسباندن انتقال باید از قبل با ماده خاصی پوشانده شود. همچنین پیشنهاد می شود که از رنگ روشن استفاده کنید تا طرح واضح و سرزنده باشد.

شبح

شبح هنگامی اتفاق می افتد که کاغذ انتقال در طی فرایند فشار دادن تغییر مکان می دهد. سپس چاپ در کناره های خود کم رنگ خواهد شد (که شبیه شبح است) یا تار خواهد بود. با افزودن زمان و تلاش به روند، اگر فشار مناسبی وارد نشود یا جوهر روی کاغذ در طول فرآیند خشک نشود، این مسئله اتفاق خواهد افتاد. برای جلوگیری از این اتفاق باید اطمینان حاصل کنید که جوهر خشک است و فشار کافی روی پارچه وارد می شود.

چین خوردگی سفید

مسئله دیگری که چاپ سابلیمیشن می تواند ایجاد کند ، چین خوردگی سفید است. اگر مناطقی وجود داشته باشد که طرح به آن نرسیده باشد، چین های سفید ایجاد می کند. این می تواند در صورت وجود هرگونه رطوبت بر روی کاغذ انتقال یا در صورت چین خوردن هر قسمت از لباس باشد. رایج ترین مکانهایی که تحت تأثیر علائم سفید قرار می گیرند زیر بازوها و در امتداد درزها هستند. به همین ترتیب، اگر قبل از قرار دادن طرح روی پارچه، تکه های گرد و غبار یا مواد اضافی وجود داشته باشد، باید با استفاده از غلتک پرز پاک شود. در غیر این صورت، باعث می شود جوهر به درستی به آن منتقل نشود و باعث شکسته شدن طرح شود.

عدم تطابق رنگ

طرحی که در رایانه خود ایجاد کرده اید در حالت RGB نمایش داده می شود، در حالی که چاپگر طرح شما را در حالت CMYK چاپ می کند. این بدان معناست که وقتی رنگ چاپ می شود، دقیقاً همانند چاپ نخواهد بود. به منظور بهبود این مورد، می توانید از تنظیمات صحیح روی چاپگر اطمینان حاصل کنید یا می توانید از نرم افزار RIP استفاده کنید. با این حال باید در نظر بگیرید که با همه اشکال چاپ، حتی اگر تصویر از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، دقیقاً همانی که در صفحه نمایش وجود دارد نخواهد بود.

چه تفاوتی بین چاپ سابلیمیشن و چاپ دیجیتال وجود دارد

تفاوت اصلی این دو در این است که چاپ دیجیتال می تواند طرحی را روی پلی استر، ابریشم و پنبه چاپ کند. درحالیکه ، چاپ سابلیمیشن فقط برای پلی استر مناسب است. همچنین، چاپ سابلیمیشن بر خلاف چاپ دیجیتال برای انتقال طرح به مواد، از گرما استفاده می کند.
چاپ سابلیمیشن با هدف تولید طرح های با کیفیت بالا و با دوام انجام می شود، در حالی که چاپ دیجیتال طرح هایی ایجاد می کند که به طور کامل توسط کاغذ استفاده شده جذب نمی شوند، که اغلب منجر به ترک خوردن رنگ می شود. همچنین در مقایسه با چاپ سابلیمیشن گران تر است و به دلیل مایعی که استفاده می کند، ضایعات بیشتری تولید می کند. اما این همیشه وجود ندارد و در صورت خرید چاپگر مناسب می تواند طرح هایی با کیفیت بالا ایجاد کند.
نوع چاپی که انتخاب می کنید به محصولاتی که در حال ایجاد آن هستید بستگی دارد. هر کدام اشکال بسیار خوبی برای چاپ هستند و فناوری متنوعی برای هر دو در بازار موجود است. هنگام تصمیم گیری و تفکر در مورد اهداف خود مهم است که جوانب مثبت و منفی هر یک از آنها را بسنجید. در این صورت نوع چاپ مورد نیاز شما مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *