مقالات, چاپگر

آشنایی با انواع ریبون و کاربرد آن

انواع ریبون و کاربرد آن

ریبون نوار آغشته به جوهر است که در انواع مختلف (با توجه به دستگاهی که در آن قرار می گیرد) وجود دارد. ریبون ها ورقه های بسیار نازکی از جنس جوهر هستند و به صورت رول در سایز های مختلف بسته بندی می شوند. شاید از لحاظ ظاهری انواع ریبون شبیه به هم به نظر برسند ولی هر کدام دارای عملکرد مختلفی در چاپ هستند که که همین باعث اختلاف قیمت آنها می شوند. در این مقاله به بررسی انواع ریبون و کاربرد آن میپردازیم:

 

انتخاب هر کدام از انواع ریبون بسته به نیازمشتری و هدف چاپ دارد که می تواند شامل عواملی چون کیفیت و دوام بالا و یا قیمت مناسب باشد. همچنین انتخاب ریبون بستگی به دستگاهی دارد که شما برای چاپ لیبل از آن استفاده می کنید. بررسی و تحقیق در مورد ریبون ها میتواند نتیجه‌ های مهمی مثل دوام و ماندگاری بالای لیبل های چاپ شده و یا خوانا بودن آنها را به همراه داشته باشد.

نقش ریبون و انواع آن:

ریبون در پرینتر های حرارتی، گرما را از پرینتر دریافت کرده و عمل چاپ را روی لیبل انجام می دهند. آنها انواع مختلفی دارند و هر یک مخصوص چاپ به روی نوع خاصی از لیبل ها هستند و بطور کلی به چهار دسته‌ی ( ریبون وکس. ریبون رزین. ریبون وکس رزین و ریبون سوپر رزین) تقسیم می شوند.

همچنین ریبون ها از لحاظ جنس نیز باهم متفاوت هستند. برای مثال در پرینتر های سوزنی با توجه به این نکته که سوزن ها به ریبون برخورد می کنند، جنس ریبون از پارچه است، ولی در دستگاههایی که هد حرارتی دارند، جنس و شکل ریبون ها با پرینتر های سوزنی تفاوت دارد.در این دستگاهها ریبون از جنس پلی استر است و آغشته به جوهر جامد می باشد که در اثر برخورد با هد دستگاه جوهر جامد ذوب می شود و در در تماس با لیبل به روی آن منتقل می شود.

ریبون ها از نظر سطح خارجی و داخلی که عمل چاپ را انجام می دهند، به دو گروه Ink outside که جهت خارجی آن عمل چاپ را انجام میدهد، برای لیبل پرینتر ها و Ink inside که جهت داخلی آن عمل چاپ را انجام می دهد و برای دستگاههای تاریخ زن استفاده می شود، تقسیم میشوند.

عملکرد ریبون:

در ساختار ریبون همیشه یک طرف آن حرارت را از هد دستگاه لیبل پرینتر دریافت و طرف دیگر عمل چاپ را روی لیبل یا برچسب انجام میدهد و بنابراین ساختاری شبیه کاربن دارد.

ابعاد ریبون:

ریبون ها در عرض های متفاوت ( 40-70-80-110-160) میلیمتری و طول های ( 75-110-300-450 ) متری در بازار وجود دارند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع ریبون و عملکرد آن اشنا کنیم. همکاران ما در شرکت پانته‌آ آماده‌ی راهنمایی به شما در زمینه‌ی انتخاب و خرید بهترین نوع ریبون ها هستند.

منتظر مقالات دیگر ما باشید و  ما را در وب سایت Panteaco.irهمراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *