چاپگر, مقالات

اصلی ترین مشکلات پرینتر و راه حل آنها

آشنایی با مشکلات پرینتر و راه حل آنها

در صورتی که از پرینتر در محل کار یا منزل استفاده می کنید، حتما با مشکلاتی مثل گیر کردن کاغذ در دستگاه، تار یا ناخوانا بودن متن، پاک شدن مطالب از روی کاغذ بعد از چاپ و …روبرو شده اید. در این مقاله سعی میکنیم.تا شما را با اصلی ترین مشکلات پرینتر و راه حل آنها آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی و بدون تخصص خاصی آنها را برطرف کنید:

نکته‌ی مهم: باید به این نکته توجه کنید که مشکلات اساسی و بزرگتر در مورد پرینترها مثل تعویض یا تعمیر قطعاتی مثل بردهای دستگاه، فیوزینگ و یا یونیت لیزرو… باید حتما توسط تعمیر کاران حرفه‌ای این رشته انجام گردد.

1- مشکل تار یا ناخوانا بودن صفحات چاپ شده در پرینتر:(Printed Pages are fade)

یکی از مهمترین مشکلات در چاپگر، تار یا ناخوانا بودن متن یا سند چاپ شده است که میتواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. اولین گزینه، تمام شدن پودر یا تونر کاتریج است. با کم شدن سطح آن در مخزن کاتریج تونر بصورت یکنواخت روی سطح درام قرار نمیگیرد و به همین دلیل قسمتی از نوشته یا متن کم رنگ تر و بخشی دیگر واضح و پر رنگ است. برای رفع این مشکل

– البته بطور موقتی – میتوانید کاتریج را از دستگاه خارج کنید و کمی تکان دهید. با اینکار تونر در مخزن پراکنده می شود و کیفیت چاپ شما بهتر می گردد. با اینکار شما می توانید چند برگه را با کیفیت بهتر از قبل چاپ کنید، و پس از آن اقدام به شارژ مجدد نمایید.

دلیل بعدی که ممکن است باعث کم رنگ یا تار بودن متن چاپ شده توسط پرینتر شما شود، فعال بودن گزینه‌ی چاپ اقتصادی یا Economode در پرینتر است. برای رفع این مشکل باید پرینتر را از حالت چاپ اقتصادی خارج کنید و روی حالت Higher Quality قرار دهید تا کیفیت چاپ بهتر شود.

2- مشکل چاپ سایه داریا کلمات تکرار شونده در پرینتر:( Ghosting)

در این حالت در صفحه‌ی چاپ شده کلمات بصورت سایه دار چاپ می شوند.به این صورت که گویی کلمات چند بار روی هم چاپ شده اند. دلایل زیادی موجب بروز این اشکال می شود.یکی از این دلایل، استفاده از کاتریج نامناسب در پرینتر است. با تهیه‌ی کاتریج های استاندارد از مراکز معتبر و شارژ آنها بصورت اصولی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

3-مشکل پاک شدن مطالب چاپ شده به روی کاغذ:(Toner dose not Stay on the paper)

گاهی اوقات بعد از عمل چاپ وقتی دستتان را روی نوشته می کشید، متن چاپ شده پاک می شود.این مشکل به علت اختلال در قسمت فیوزینگ دستگاه است. در این قسمت از پرینتر، پودر منتقل شده روی کاغذ به اصطلاح پخته یا تثبیت می شود.در صورتی که هرگونه اشکال درقسمت های مختلف فیوزینگ دستگاه مثل هات رول ها یا فیلم فیوزینگ یا دیگر قسمت ها پیش بیاید، عمل تثبیت پودر روی کاغذ انجام نمیگیرد و در نتیجه متن چاپ شده از روی کاغذپاک می شود.

راه حل این مشکل انجام سرویس جنرال پرینتر بصورت دوره ای -هر دوسال یکبار- توسط تعمیرکاران حرفه‌ای می باشد. در این صورت همه‌ی قسمت های پرینتر بررسی و عیب یابی میشوند و در صورت نیاز هر قطعه تعمیر یا تعویض می گردد.

4- مشکل گیر کردن کاغذ در پرینتر:(Paper jam)

دلایل زیادی موجب بروز این مشکل می شوند.اولین مورد استفاده از کاغذ های استاندارد برای عمل چاپ – بخصوص در پرینترهای جوهر افشان- است. در صورتی که کاغذ مورد استفاده برای چاپ غیر استاندارد باشد، به دلیل اینکه بین کاغذ و غلطک کاغذ کش دستگاه ارتباط درستی برقرار نمیشود، کاغذ به درستی به داخل پرینتر کشیده نمیشود و یا در بین راه در داخل دستگاه گیر می کند.

علاوه بر جنس مناسب کاغذ، درست قرار نگرفتن کاغذ در قسمت سینی پرینتر نیز میتواندباعث بروز این مشکل می شود.در هنگام قرار دادن کاغذ در سینی حتما دقت کنید که کاغذ بصورت صاف و صحیح در سینی قرار گیرد و نیز ضامن های نگهدارنده‌ی اطراف سینی را دقیق تنظیم کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که از کاغذ های تا شده یا مچاله و یا برگه هایی که سوزن، منگنه یا چسب به آنها چسبیده باشد به هیچ عنوان در عمل چاپ استفاده نکنید.

گاهی اوقات با این مشکل مواجه می شوید که چند کاغذ بطور همزمان به داخل دستگاه پرینتر کشیده می شود.این مشکل به دلیل اشکال در عملکرد کاغذ کش یا پیکاپ پرینتر است و باید توسط تعمیرکار تعویض گردد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما رابا اساسی ترین مشکلات پرینتر که قابل رفع شدن توسط خود شما هستند، آشنا کنیم. همکاران ما در شرکت پانته‌آ آماده‌ی پاسخگویی به شما در زمینه‌ی تعمیر و خرید ماشین های اداری هستند.

منتظر مقالات دیگر ما باشید و  ما را در وب سایت Panteaco.irهمراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *